Følg oss her

Elbiler

Brukte elbiler du aldri bør kjøpe: og hvorfor de strøk på testen

Unngå disse brukte elbilene – mange strøk fullstendig på tester og eiere advarer.

Publisert

d.

Ikke alle brukte elbiler er et smart kjøp. Noen modeller har skjulte feil som først viser seg etter noen år.

Her får du en liste over 10 elbiler som enten scorer dårlig i tester eller får kritikk fra frustrerte eiere. Hvis du vurderer brukt elbil, bør du lese dette først.

BMW i3 (tidlige modeller)

Foto: The Global Guy / Shutterstock.com

BMW i3 var banebrytende, men de første modellene sliter med batterislitasje og kort rekkevidde. Mange eiere opplever rask degradering etter fem år. Reparasjoner er dyre, og bilen har en komplisert konstruksjon.

Nissan Leaf (før 2018)

Foto: Karlis Dambrans / Shutterstock.com

Tidlige Leaf-modeller mangler aktiv batterikjøling. Det betyr at batteriet slites raskere, spesielt i varme omgivelser. Mange brukte biler har langt lavere rekkevidde enn oppgitt, og batterihelse er vanskelig å vurdere ved kjøp.

Renault Zoe (uten batterileie)

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Mange Zoe-modeller ble solgt med batterileie, men noen senere uten. Batteriet er dyrt å bytte, og levetiden varierer. Enkelte modeller får også dårlige resultater i crashtester og mangler moderne sikkerhetsutstyr.

Tesla Model S (før 2016)

Tesla Model S
Foto: Wikimedia Commons

Eldre Model S sliter med problemer som dårlig fjæring, defekte dørhåndtak og ustabilt infotainmentsystem. Batteriet viser ofte kapasitetsfall, og ny programvare kan ikke alltid bøte på aldrende maskinvare.

Fiat 500e (USA-import)

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

500e ble laget for det amerikanske markedet og selges i Europa som import. Den har kort rekkevidde og kan ha problemer med deler og service. Mange verksteder har lite erfaring med modellen.

Chevrolet Spark EV

Foto: Art Konovalov / Shutterstock.com

En enkel og billig elbil med svært kort rekkevidde og lite ladeeffekt. Batteriet degraderer raskt, og teknologien er utdatert. I tillegg er modellen ikke offisielt solgt i Norge, noe som skaper problemer med service og deler.

Mitsubishi i-MiEV

Foto: Dong liu / Shutterstock.com

En av de tidligste elbilene på markedet. Svært begrenset rekkevidde, treg lading og et plastpreget interiør. Sikkerhetsnivået er lavt etter dagens standarder.

Peugeot iOn / Citroën C-Zero

Foto: Peugeot

Disse er identiske med i-MiEV og har samme problemer. Teknologien er gammel, batteriene slitte og køreegenskapene svake. Mange av disse bilene står mer enn de kjører.

Tesla Model X (tidlige modeller)

Foto: Kevin Burnell / Shutterstock.com

Første generasjon Model X har hatt store problemer med programvare, dører som ikke fungerer og ladeproblemer. Reparasjoner er dyre og ventetiden på deler lang.

Hyundai Ioniq Electric (før facelift)

Foto: Mike Mareen / Shutterstock.com

Første versjon av Ioniq Electric hadde treg DC-lading og dårlig batterikjøling. Dette gir høyt slitasjenivå, spesielt ved hyppig hurtiglading. Nye versjoner er langt bedre, men de eldste bør unngås.

Annonse