Bil og motor
Stort tysk bilmerke konkurs: Klarte ikke å henge med
Nå har et av de populære bilmerkene gått konkurs.

Det er ikke lenger motorbrøl eller sveisegnister i verkstedhallene hos Isdera.
Den tyske luksusbilprodusenten, som en gang var kjent for sine håndbygde superbiler, har nå kastet inn håndkleet. Det skriver Teksajten.
Konkursen er et faktum, og drømmen som startet med én manns lidenskap, ser ut til å gå i oppløsning.
Det hele begynte i 1982 da Eberhard Schultz forlot Porsche for å følge sin egen vei.
Han hadde allerede imponert sine fremtidige kolleger da han rullet opp foran hovedkontoret i en egenbygd sportsbil.
Jobbtilbudet var nærmest en selvfølge, men Schultz ville mer.
Med små ressurser og store visjoner grunnla han Isdera – et merke som ble kjent for ekstreme ytelser og kompromissløs design.
Isderas modeller, som Imperator 108i og Commendatore GT, ble aldri masseprodusert.
De var mekaniske sjeldenheter, bygget i så få eksemplarer at man nærmest måtte kjenne en bilsamler for i det hele tatt å få se en.
Med Mercedes-motorer og topphastigheter på over 300 km/t appellerte bilene til entusiaster med sans for det helt unike. Det skriver Trend.
Et marked som løp fra dem
Etter at selskapet ble overtatt av Sinfonia Automotive i 2016, satset man på elektriske sportsbiler.
Men forsøket på å gjenopplive merket med den elektriske Commendatore GT ble aldri noen suksess.
Bilbransjen utviklet seg raskt, og nisjeprodusenter som Isdera fikk stadig større utfordringer med å holde følge både teknologisk og økonomisk.
Ifølge tysk lov har selskapet nå 90 dager på seg til å finne en løsning og unngå full avvikling.
Men maskinene står stille, og stillheten i St. Ingbert føles allerede som et farvel.