Bil og motor
Klimaanlegg i bilen: Den som gjør dette bør la være å slå det på

Når temperaturen stiger, blir klimaanlegget i bilen raskt uunnværlig. Men ifølge ekspertene fra ADAC – den tyske søsterorganisasjonen til norske NAF (Norges Automobil-Forbund) – finnes det situasjoner der du faktisk bør unngå å bruke klimaanlegget, selv om det er varmt ute.
Når varmen kommer, stoler vi på klimaanlegget
Solen skinner, gradestokken kryper oppover – og mange bilførere setter sin lit til klimaanlegget. Det er ikke rart: Anlegget kjøler både raskere og mer effektivt enn å åpne vinduene under kjøring. Likevel er det tilfeller hvor det er lurere å la være.
Derfor bør du unngå å bruke klimaanlegget på korte turer
ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club e.V.), altså Tysklands svar på NAF, har utarbeidet detaljerte råd om hvordan klimaanlegget i bilen bør brukes mest mulig effektivt. Ifølge dem bør du helst ikke bruke klimaanlegget hvis du skal kjøre i under ti minutter.
Det er flere grunner til dette:
- Økt drivstofforbruk: Klimaanlegget krever ekstra kraft fra motoren for å kjøle ned kupéen. På korte turer rekker ikke anlegget å kjøle ned bilen skikkelig før du allerede er framme. Derfor blir det økte drivstofforbruket ofte helt unødvendig.
- Slitasje på systemet: Hyppig av- og påslag av klimaanlegget sliter unødvendig mye på komponentene. Dette kan redusere levetiden på systemet over tid.
- Belastning på bilbatteriet: Særlig dersom motoren går mye på tomgang eller bilen stadig startes og stoppes, kan klimaanlegget legge ekstra belastning på bilens batteri. Dersom batteriet allerede er svekket, kan levetiden bli betydelig kortere.
Slik kjøler du bilen raskere ned uten å slite på klimaanlegget
Heldigvis finnes det gode tips for å få rask nedkjøling uten å bruke klimaanlegget for fullt fra starten av. ADAC anbefaler følgende:
- Åpne alle dører, bagasjelokket og eventuelt soltak dersom du har det. Da forsvinner den oppsamlede varme luften raskt ut, og du får gjennomtrekk.
- Når du starter bilen, kan du sette klimaanlegget på maks og aktivere resirkulering. Da kjøler du ned luften som allerede er inne i bilen raskere, uten å trekke inn mer varm uteluft.
- Etter noen minutter kan du regulere temperaturen ned til et behagelig nivå.