Bil og motor
Fra 1. januar 2026 innføres nye regler: Her er bilene som ikke lenger får kjøre i det norske ferieparadiset
Flere bilister kan få seg en overraskelse når en ny miljøfase trer i kraft ved årsskiftet.
Fra 1. januar 2026 blir tilgangen betydelig strammere for en rekke kjøretøy i et populært norsk ferieområde.
De nye miljøkravene betyr at mange bilister kan bli nødt til å la bilen stå dersom de planlegger et besøk etter nyttår.
Strenge utslippskrav innføres i Brussel-regionen
Lavutslippssonen i Brussel får fra 2026 et nytt sett regler som gjør at flere typer kjøretøy ikke lenger får adgang.
Dieselbiler som kun oppfyller Euro 5-standarden og bensinbiler av Euro 2-type fases ut, sammen med motorsykler som ikke lever opp til minst Euro 3.
Beslutningen bygger på en dom fra forfatningsdomstolen, som slo fast at en tidligere politisk utsettelse svekket miljøbeskyttelsen.
Euro 5-diesel dekker kjøretøy registrert mellom 2011 og 2015, mens Euro 2-bensin gjelder biler fra slutten av 1990-tallet.
Ifølge fungerende miljø- og helseminister Alain Maron finnes det fremdeles titusener av berørte biler i området og over 400.000 i hele landet. Myndighetene har derfor opprettet en digital sjekktjeneste hvor bileiere kan kontrollere om deres kjøretøy fortsatt er godkjent.
Det skriver mediet bx1.
Sanksjoner rulles inn etter en overgangsperiode
Bilister som bryter reglene etter årsskiftet, mottar først et advarselsbrev. Deretter følger en tre måneders overgangsperiode der man kan få tid til å tilpasse seg kravene.
Den første boten, på 4000 kroner, sendes først når denne perioden er over. Myndighetene beskriver dette som en balansert innføring av et omfattende regelverk.
Unntak og begrensede dagspass
Noen slipper likevel unna.
Kjøretøy for personer med funksjonsnedsettelse, rullestoltilpassede biler, kjøretøy brukt av helsepersonell og klassiske veteranbiler over 30 år kan søke om unntak.
Andre bilister kan kjøpe et begrenset antall dagspass – maksimalt 24 per år. Prisene ligger på 400 kroner for bil, 230 kroner for motorsykkel og 570 kroner for lastebil.
En miljøplan som har skapt politisk friksjon
Planen om å fase ut de mest forurensende bilene ble vedtatt allerede i 2018, som en del av en større strategi for bedre luftkvalitet frem mot 2035.
Endringene ble likevel gjenstand for kraftig politisk uenighet i 2024, da parlamentet ønsket å utsette neste fase.
Forfatningsdomstolen grep inn og vurderte utsettelsen som et brudd på innbyggernes rett til et sunt miljø. Resultatet er at den opprinnelige planen nå er tilbake, med en overgang frem til 1. januar 2026.

