Bil og motor
Bilister med manuelt gir har en dårlig uvane – kan koste deg dyrt hos verkstedet
Denne dårlige vanen er ganske utbredt.

Biler med automatgir blir stadig mer vanlige, men det er fortsatt mange nordmenn som kjører biler med manuelt gir.
Har du en bil med manuelt gir, har du sikkert opplevd å hoppe over ett eller to gir under akselerasjon for å raskere komme opp i ønsket gir.
Selv om dette kan virke praktisk der og da, viser det seg at denne lille snarveien faktisk kan få alvorlige konsekvenser.
Det skriver Tips and Tricks.
Det er kanskje ikke noe vi tenker over til daglig, men måten vi girer på har stor betydning for bilens «helse». Å hoppe over gir kan føre til unødvendig slitasje og i verste fall kostbare reparasjoner.
Ta vare på synkroniseringsringene
Det høres kanskje litt teknisk ut, men synkroniseringsringene spiller en avgjørende rolle for at bilen skal gå jevnt. De sørger for at girene tilpasser seg hverandres hastighet når du skifter gir.
Når du girer ett gir av gangen, får ringene tid til å synkronisere girene og hastigheten med hverandre. Hopper du over et gir, tvinges synkroniseringsringene til å jobbe hardere for å få girene i takt, noe som sliter på dem.
Når synkroniseringsringene først er utslitt, er det ofte bare én løsning – kostbar utskifting.
Motorproblemer
Et annet mulig problem er motorens turtall. Når du hopper over gir, risikerer du å overstige anbefalt turtall for det aktuelle giret.
Dette utsetter motoren for høyt press, noe som ikke bare høres ille ut, men også kan føre til overoppheting eller motorskader.
Så selv om det kan virke som en liten detalj, og selv om det tar noen ekstra sekunder, er det lurt å unngå å hoppe over gir. Det beskytter ikke bare bilen mot unødvendig slitasje – det kan også spare deg for en stor regning hos verkstedet.
Neste gang du sitter bak rattet og blir fristet til å hoppe over et gir, bør du tenke på de langsiktige konsekvensene.