Følg oss her

Biler

Ekspert advarer om alvorlig risiko for Volkswagen

Volkswagen kan stå overfor en svært krevende fremtid dersom dagens rammevilkår består.

Publisert

d.

Volkswagen,Id4,Emblem,On,Car.,Vw,Logo,And,Electric,Car
ad-foto / Shutterstock

Det mener økonom Moritz Schularick, som i et intervju med Neue Osnabrücker Zeitung stiller spørsmål ved om konsernet har reelle muligheter til å overleve som selvstendig aktør. Han åpner samtidig for at samarbeid med kinesiske investorer kan bli en nødvendig løsning.

Mener dagens vilkår gir små sjanser

Schularick peker på at konkurransen fra kinesiske bilprodusenter er blitt så sterk at europeiske produsenter presses hardt. Ifølge ham vil Volkswagen ha begrensede muligheter dersom markedet forblir åpent slik det er i dag.

Han uttaler at alternativet i praksis ville vært å stenge markedet gjennom høye tollmurer og holde kinesiske biler ute, noe han ikke ser som realistisk eller ønskelig. Uten slike grep mener han at Volkswagen har små sjanser til å hevde seg alene.

Les også: Brukte elbiler flommer inn på markedet – og gir leasingtilbud til lav pris

Trekker frem Volvo som eksempel

Økonomen viser til Volvo som et mulig forbilde. Etter at den kinesiske Geely-gruppen gikk inn som eier, har Volvo fortsatt produksjon i Europa med lokale ansatte, samtidig som selskapet har styrket konkurranseevnen.

Schularick mener et lignende scenario kunne vært aktuelt for Volkswagen. Han beskriver et mulig samarbeid der kinesiske eiere investerer i tysk industri og produserer moderne, konkurransedyktige og mer klimavennlige biler i byer som Wolfsburg og Osnabrück. Fra et samfunnsøkonomisk perspektiv ser han få negative sider ved en slik løsning.

Mindre optimistisk for bilindustriens rolle fremover

Han er samtidig lite optimistisk når det gjelder bilindustriens betydning for tysk økonomi på lengre sikt. Ifølge Schularick vil ikke sektoren fungere som vekstmotor de neste ti årene slik den har gjort tidligere. Det skriver chip.

Premiumprodusenter som BMW og Mercedes vurderes likevel å ha bedre forutsetninger. Han mener disse merkene fortsatt lager biler av svært høy kvalitet, men at dette i økende grad vil være et nisjemarked snarere enn masseproduksjon.

Færre jobber og endrede kjøpsvaner

Tall fra det tyske statistikkbyrået viser at sysselsettingen i bilindustrien er på vei ned. Samtidig foretrekker omtrent halvparten av potensielle bilkjøpere i Tyskland fortsatt biler fra nasjonale produsenter.

Likevel er det ifølge Schularick ikke sikkert at dette er nok til å sikre Volkswagens fremtid i et marked som endres raskt. Uten strukturelle endringer eller nye eierskapsmodeller kan konsernet stå overfor svært tøffe valg i årene som kommer.

Les også: De fleste bilister aner det ikke: Bakruten skjuler et triks nesten ingen bruker

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse