Følg oss her

Nyheter

Selskapet bak BankID skifter navn – nå heter de noe helt annet

Selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept bytter navn.

Publisert

d.

Foto: BankID / BankAxept

Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.

Det nye navnet på selskapet er Stø AS.

Stø-skiltet er allerede montert på utsiden av hovedkontoret i Posthuset. Det nordiske, korte og enkle navnet assosieres med noe stødig, trygt og helnorsk. Ikke minst kan de 250 ansatte endelig svare kort på hvor de jobber.   

«Vi var på jakt etter et dekkende navn for et selskap som også leverer antihvitvaskingstjenester og en rekke verdiøkende tjenester innen ID og betaling», sier leder for Stø AS, Øyvind Westby Brekke.  

Les også: BankID advarer om en ny type svindel

For langt og smalt

BankID BankAxept-navnet ble for smalt – og ikke minst langt.  

«Stø er såpass kort at de fleste kan uttale og huske navnet vårt. For resten av verden, vil en norsk bokstav være en tydelig markør på at vi er nordiske – med tillit som en av våre mest verdifulle ressurser», sier Brekke. 

Når BankID BankAxpet AS blir Stø, handler det om et strategisk skifte.     

Ikke bare bank

«Stø som selskapsnavn gir oss rom for å vokse utenfor «bank-boksen» med flere verdiøkende tjenester», sier Brekke.  

BankID og BankAxept er veletablerte tjenester som har eksistert i flere tiår, og disse tjenestene endrer ikke navn.

Det nyeste forretningsområdet er bekjempelse av økonomisk kriminalitet for rapporteringspliktige selskaper.

Etter oppkjøpet av Kundesjekk og Kjenn din kunde fra Systor Vest og Beaufort, har selskapet vokst betydelig innen dette feltet. 

«På få år har vi blitt en av de ledende aktørene innen anti-hvitvask i Norge. Denne veksten ønsker vi å fortsette, og vi vil knytte dette tettere til anti-svindelarbeidet vi gjør med BankID. Vi har stort fokus på å levere bedre enn forventet og være lyttende til kundenes behov. Dette er vår viktigste satsing innen verdiøkende tjenester i Stø-drakt», sier Brekke.  

Fordel å være norsk

Markedet for betaling, ID-tjenester og bekjempelse av økonomisk kriminalitet er preget av store internasjonale aktører.  I en mer usikker verden kan det være en fordel å være norsk. 

«I en urolig verden, både økonomisk og sikkerhetspolitisk, er det en konkurransefordel å tilhøre et solid og stabilt demokrati med godt etablerte samfunnsstrukturer – og ikke minst, at vi selv råder over sentral infrastruktur for betaling og elektronisk ID gjennom BankAxept og BankID, gir ekstra trygghet for Norge», sier Brekke.  

Les også: Den gratis Gmail-plassen forsvinner

Annonse