Nyheter
Nye bompengesatser i 2026: Så dyrt blir det å kjøre bil i byen
Stadig flere bilister må belage seg på høyere kostnader neste år, og endringene kan komme til å overraske flere enn du tror.
Fra 1. januar 2026 blir det dyrere å bevege seg rundt i Oslo, enten du kjører på strøm eller fossilt drivstoff.
Byen setter opp bompengesatsene, og spesielt tunge kjøretøy med høye utslipp får en kraftig prisøkning.
Elbiler slipper fortsatt rimeligst
Elbilister må fra nyttår betale 21 kroner utenom rushtiden og 26 kroner i rushtiden. Det tilsvarer en økning på 2 og 3 kroner sammenlignet med dagens nivå.
Kjører du med Autopass, får du fortsatt 20 prosent rabatt, noe som demper prisøkningen en smule.
Bensin- og dieselbiler får de samme kronetilleggene, i tråd med avtalen i Oslopakke 3 som ble vedtatt sommeren 2024.
Det skriver mediet elbil.
De nye satsene i Oslo
Her er oversikten over prisene som gjelder fra årsskiftet:
| Kjøretøy | Utenom rush | Rush |
|---|---|---|
| Bensin / hybrid | 38 kr | 47 kr |
| Diesel | 42 kr | 50 kr |
| Elbil | 21 kr | 26 kr |
| Lastebil Euro 5 og eldre | 161 kr | 223 kr |
| Lastebil Euro 6 | 109 kr | 162 kr |
| Elektriske varebiler og el-lastebiler | 0 kr | 0 kr |
Elektriske varebiler og el-lastebiler kjører fortsatt helt gratis gjennom bommene, noe som skal bidra til en raskere utskifting av kjøretøy i næringstransporten.
Kraftige økninger for fossile lastebiler
Det er de fossile lastebilene som merker endringene mest. Eldre lastebiler i Euro 5-klassen og lavere får en prisøkning på 48 kroner utenom rush og hele 73 kroner i rushtiden.
Dette er mer enn en justering – det er et tydelig økonomisk signal om at Oslo ønsker grønnere transport i og rundt byen.
Tiltaket ble varslet allerede sommeren 2024, da politikerne slo fast at flere nullutslippskjøretøy i godstransporten er en nøkkel i byens klimastrategi.
Et tydelig grep for grønn omstilling
De nye bompengene skal motivere både privatbilister og næringslivet til å velge mer bærekraftige alternativer. Forventningen er at høyere kostnader for fossile kjøretøy vil gjøre elektriske løsninger mer attraktive.
Hvor stor effekt tiltaket får, blir tydeligere i årene som kommer, men mye tyder på at bompengene vil spille en stadig viktigere rolle i Oslos grønne omstilling.

