Følg oss her

AI

Vil AI gjøre teknologi dyrere i 2026? Eksperter peker på nye prisøkninger

Publisert

d.

AI presser produksjonskjedene og øker kostnadene i hele bransjen

Shutterstock.com

Ifølge Pickr forventer analytikere at kostnadene ved å utvikle og drifte AI vil påvirke prisene på forbrukerteknologi i 2026. Kravet om mer prosessorkraft og avanserte chips påvirker hele markedet.

Strømforbruk og maskinvarekrav driver prisene oppover

shutterstock.com

AI trenger store mengder energi både i utvikling og bruk. Produsenter investerer i kraftigere chips, bedre kjøling og flere datasentre, noe som øker kostnadene på nye enheter – særlig i toppsegmentet.

Produsentene øker prisene for å dekke AI-integrasjonen

Below the Sky/shutterstock.com

Mange selskaper bygger nå AI inn i nesten alle produkter. Det krever dyrere komponenter og lisenskostnader, som igjen løfter sluttprisen.

Smarttelefoner kan bli dyrere – men ikke i alle segmenter

19 STUDIO / Shutterstock.com

Pickr beskriver at de største prisøkningene vil ramme premium-modellene, mens budsjettsegmentet sannsynligvis holder prisene stabile for å forbli konkurransedyktige.

PC-er og nettbrett får kraftigere chipsett som standard

Foto: Om.Nom.Nom / Shutterstock.com

AI-funksjoner blir en del av operativsystemer og programmer, noe som krever mer RAM, større NPU-enheter og kraftigere GPU-er. Basisnivået for maskinvare blir derfor dyrere.

AI-assistenter blir en nøkkelfaktor i prisutviklingen

shutterstock.com

Funksjoner som generering, analyse og stemmeassistanse blir standard. Pickr påpeker at dette tvinger produsenter til å bruke kraftigere komponenter, noe som igjen øker kostnadene.

Lisenskostnader for AI-modeller rammer forbrukerne indirekte

shutterstock.com

Selskaper betaler for modell-lisenser, datatjenester og API-tilgang. Disse kostnadene sendes videre til kundene gjennom høyere produktpriser.

Forbrukere kan få både bedre og dyrere teknologi i 2026

shutterstock.com

Teknologi blir sterkere, raskere og mer intelligent – men også dyrere. Eksperter mener at fordelene er store, men at forbrukerne i stor grad må betale for innovasjonen.

Hej, jeg hedder Mikkel, jeg er 22 år og arbejder i Tech-afdelingen som skribent og content creator. Jeg går meget op i træning – både løb, styrketræning og alt derimellem. Tidligere har jeg også arbejdet som e-sportstræner, da jeg havde mere fritid.

Annonse