Bil og motor
Bomprisene i Oslo øker fra nyttår
Fra 1. januar blir det dyrere å passere bomstasjonene i og rundt Oslo.
Fjellinjen justerer satsene i tråd med vedtakene i Oslopakke 3, og endringene rammer både elbiler og fossildrevne biler.
Elbilene får høyere takster
For personbiler under 3.500 kilo øker prisen utenom rushtid med to kroner. For elbiler betyr det en justering fra 19 til 21 kroner, en økning på litt over ti prosent. Elbiler betaler fortsatt halvparten av dieselprisen, som fra nyttår blir 42 kroner. Bensin- og hybridbiler skal betale 38 kroner.
I rushtiden blir økningen større. Elbiler går fra 23 til 26 kroner, mens biler med bensin eller hybrid øker fra 43 til 47 kroner. Dieselbiler får økt prisen fra 46 til 50 kroner. I alle tre kategorier betyr dette tre til fire kroner mer per passering. Det skriver elbil24.
Elvarebiler beholder fritaket og skal ikke betale bompenger i 2026.
Les også: Mekanikere kaller dem 'livsbiler': Disse to bilmerkene går aldri i stykker
Kraftige økninger for tunge kjøretøy
For kjøretøy over 3.500 kilo blir justeringen betydelig. Kjøretøy med Euro 6-standard må betale 162 kroner i rushtiden, opp fra 91 kroner. Det tilsvarer en økning på nær 80 prosent. For eldre, mer forurensende Euro 5-kjøretøy blir prisen 223 kroner i rushtiden.
Tunge kjøretøy uten utslipp får, som tidligere, passere uten kostnad. Det samme gjelder gassdrevne kjøretøy.
Slik blir prisene i 2026
Tallene under viser utviklingen for de vanligste biltypene:
Inntil 3.500 kilo
• Diesel: 38 kroner utenom rush, 47 kroner i rushtid
• Bensin og hybrid: 42 kroner utenom rush, 50 kroner i rushtid
• Elbil: 21 kroner utenom rush, 26 kroner i rushtid
• Elvarebil: 0 kroner
Over 3.500 kilo
• Euro 5: 161 kroner utenom rush, 223 kroner i rushtid
• Euro 6: 109 kroner utenom rush, 162 kroner i rushtid
• Utslippsfritt kjøretøy: 0 kroner
Betydningen for bilistene
For mange vil økningene merkes i hverdagen, spesielt for dem som pendler over bomstasjoner daglig. Særlig tunge kjøretøy får kraftige tillegg, mens elbiler fortsatt har rabatt, men i mindre grad enn før.
Les også: Verken Toyota eller Ford: Dette er de mest pålitelige bilene etter 100.000 kilometer

