Følg oss her

Elbiler

Slik får du bedre rekkevidde og ytelse i elbilen om vinteren

Når kulden setter inn, merker elbileiere raskt at rekkevidden krymper.

Publisert

d.

foto: Roschetzky Photography / Shutterstock

Batterier trives dårlig i lave temperaturer, og selv moderne elbiler mister gjerne mellom 20 og 30 prosent av rekkevidden på årets kaldeste dager. Heldigvis finnes det en rekke enkle vaner som både gir bedre rekkevidde og gjør vinterkjøringen mer komfortabel. Her er åtte tips som kan hjelpe deg gjennom vintermånedene.

La bilen stå i garasje eller i ly hvis du kan

Selv et par ekstra varmegrader kan gjøre en forskjell for batteriets tilstand. En garasje – også en som ikke er oppvarmet – skjermer bilen for vind og kulde og holder batteriet litt varmere gjennom natten. Det reduserer både energitap mens bilen står parkert og strømmengden som går med til oppvarming når du starter neste morgen. Har du ikke garasje, kan en parkeringskjeller eller en plass tett inntil bygninger være et godt alternativ.

Les også: Toyota og Kia havner nederst på listen: Her er de 5 mest pålitelige bilmerkene i 2025

Planlegg avreise og bruk bilens forvarming

De fleste elbiler lar deg stille inn avreisetid, slik at både kupé og batteri varmes opp mens bilen fortsatt står til lading. Da henter bilen energien fra nettet i stedet for batteriet. Et varmt batteri yter bedre, gir raskere lading og bedre regenerering. Dette er et av de mest effektive tiltakene for vinteren, og du slipper samtidig å sette deg inn i en iskald bil.

Forvarm batteriet før hurtiglading

Er batteriet kaldt, lader bilen tregere og utnytter energien dårligere. Mange elbiler kan forvarme batteriet før du når frem til en hurtiglader – enten automatisk når du setter laderen som destinasjon, eller via en egen meny. Noen modeller mangler manuell forvarming, men du kan lure systemet ved å sette en hurtiglader som midlertidig destinasjon selv om du skal til en annen. Det kan gi betydelig bedre ladehastighet.

Bruk bilens økonomimodus og senk forbruket

Økonomimodus finnes i de fleste elbiler og justerer systemer som klimaanlegg og akselerasjon for å bruke mindre energi. Sete- og rattvarme bruker langt mindre strøm enn å varme hele kupéen. En liten justering i komfortnivå kan derfor gi overraskende mange ekstra kilometer.

Forbered bilen på vinterforhold

Mange kjente vintertips gjelder like mye for elbiler som for fossilmotorer: bruk riktige dekk, fjern unødvendig last og sørg for riktig dekktrykk. En lett bil med riktige dekk og skånsom kjørestil bruker mindre strøm. De fleste elbiler viser kontinuerlig forbruk på skjermen, noe som gjør det enkelt å se effekten av egne vaner.

Kjør mykt og senk farten litt

Lavere hastighet gjør stor forskjell i kulden. En nedjustering på rundt ti kilometer i timen kan være nok til å unngå et ekstra ladestopp – særlig i perioder med stor trafikk ved ladestasjonene. Myk akselerasjon, god avstand og tidlig bremsing gjør bilen mer effektiv og gir mer regenerering. På glatte veier gir det også tryggere kjøring. Det skriver input.

Planlegg lading i god tid

Offentlige ladere er ofte ekstra travle om vinteren, spesielt i helger og ved ferietider. Skal du på en lengre tur, kan det lønne seg å kartlegge ladesteder på forhånd og ha et par alternative stopp i bakhånd. Det kan også være verdt å vurdere om litt høyere pris på en ledig lader er bedre enn å stå i kø for å spare noen kroner. Tid er tross alt også en ressurs.

Ha litt ekstra utstyr i bilen i vintersesongen

Et par enkle ting i bagasjerommet kan være gull verdt hvis du møter uvær eller uforutsette situasjoner. Et teppe, en tykk jakke, litt mat og en liten spade tar lite plass, men kan gjøre ventetid i bilen langt mer behagelig. På lengre turer kan det også være smart å lade til en høyere prosent enn du ellers ville gjort, spesielt hvis det er meldt snøstorm eller risiko for stengte veier.

Les også: Nesten alle biler har den 'magiske' knappen, men få sjåfører bruker den – kan spare deg mye drivstoff

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse