Nyheter
Amazon advarer: 300 millioner brukere kan være utsatt for svindel
Amazon sender ut advarsel.
Rett før årets største salgshelg har Amazon sendt ut en tydelig advarsel til brukerne sine. Selskapet frykter at over 300 millioner kunder kan bli mål for svindelforsøk i forbindelse med Black Friday og juleshopping.
Når innbokser fylles opp av tilbud, rabattkoder og leveringsvarsler, øker risikoen for at svindlere lykkes med å utgi seg for å være ekte butikker. Amazon er verdens største nettmarkedsplass, noe som gjør tjenesten til et av svindlernes favorittmål.
Falske meldinger i omløp
I e-posten Amazon sendte ut 24. november advares det om at nettkriminelle kommer til å rette angrepene sine mot Amazon-kunder for å få tak i personlig informasjon, betalingsopplysninger eller tilgang til kontoer.
Les også: Hvilken elektronisk enhet i hjemmet sender ut mest stråling? Svaret kan overraske deg
Firmaet minner om at slike angrep ikke er nye, men at de blir stadig vanligere i perioder med mye netthandel.
Typiske svindelforsøk brukere må passe seg for
Ifølge Amazon bør kundene være spesielt på vakt for:
• Meldinger fra uoffisielle kanaler som ber om betaling eller kontoinformasjon
• E-poster som ligner Amazon-varsel, men som kommer fra falske adresser
• Meldinger om leveringsproblemer eller kontoproblemer som ikke stammer fra Amazon
• Tredjepartsannonser, også i sosiale medier, som tilbyr urealistisk gode priser
• Telefoner med påstått teknisk support som brukeren ikke har bedt om
Kraftig økning i falske nettsider
Advarselen kommer samtidig som en rapport fra FortiGuard Labs viser en dramatisk vekst i falske domener. De fant over 18.000 nyregistrerte nettsider med navn knyttet til Black Friday og jula – minst 750 av dem var bekreftet skadelige. Det skriver ladbible.
I tillegg ble mer enn 19.000 domener oppdaget som etterlignet kjente butikker. Av disse var omtrent 2900 bekreftet brukt til svindel. Mange bruker nesten identiske navn og små skrivefeil som er lette å overse når man handler raskt.
Slik beskytter Amazon brukerne sine
Amazon anbefaler alle å gjøre følgende:
• Slå på totrinnsverifisering på alle nettkontoer
• Bruk kun Amazons offisielle app eller nettsted for kundestøtte, kontoinnstillinger og ordreoversikt
• Bruk passkey-innlogging på kompatible enheter for å redusere avhengigheten av passord
Amazon minner også om at brukere aldri må gi fra seg kontoinformasjon via e-post eller lenker som ikke kommer fra offisielle kanaler.
Les også: YouTube lar deg endelig styre algoritmen selv med ny AI-knapp

