Biler
Rivian-sjefen støtter avviklingen av støtteordninger for elbiler
I USA er skattefordelen på 7.500 dollar for elbiler fjernet, noe som har skapt uro i markedet.
Salget av nye elbiler falt i oktober, etter en sterk septembermåned der mange kjøpere tydeligvis ønsket å sikre seg støtten før den forsvant. Flere etablerte bilprodusenter med både fossil- og elbiler i sortimentet har nå valgt å utsette eller stoppe utviklingen av planlagte elbilmodeller.
Hvorfor Rivian-sjefen ser fordeler
Til tross for at Rivian også merker nedgangen i salget, mener administrerende direktør RJ Scaringe at endringen kan ha positive sider. Under en tale i Atlanta Rotary Club sa han at situasjonen nå er enklere for Rivian.
På overflaten virker det merkelig at lederen for en ren elbilprodusent er fornøyd med bortfall av økonomiske insentiver. Ser man nærmere på markedssituasjonen, fremstår begrunnelsen mer logisk. Scaringe peker på at subsidierte tilbud fra konkurrenter lenge har påvirket konkurransen kunstig. Flere større bilprodusenter måtte selge elbiler for å oppfylle tidligere utslippskrav som nå er fjernet.
Les også: Glem alt om bensin, diesel eller strøm: BMWs nye motor kan gjøre andre biler overflødige
Når slike regulatoriske krav forsvinner, trekker mange av de store produsentene seg tilbake fra elektrifisering. Det gjør markedet mindre presset for selskaper som satser fullt på eldrift. Ifølge Scaringe kan dette gi Rivian et fortrinn på lengre sikt. Det skriver chip.
Risikoen for de som bremser utviklingen
Scaringe understreket samtidig at produsenter som nå slakker av på elektrifiseringen, kan møte problemer senere. Han mener at konkurransen særlig utover 2030-tallet vil bli hardere igjen, og ser allerede økt press fra kinesiske bilmerker.
Rivian tror fortsatt på elbilmarkedet
Selv om subsidiekuttet gir kortsiktige utslag, er Scaringe trygg på at elbilmarkedet vil hente seg inn. Etter hvert som teknologien modnes og prisene faller, mener han at elbilene vil styrke sin posisjon. Målet for Rivian er å stå godt rustet når markedet tar seg opp og utnytte teknologifordelen selskapet bygger nå.
Scaringe beskriver situasjonen slik: Det finnes kortvarige effekter, men på lang sikt endrer det ikke retningen markedet allerede er på vei i. Når etterspørselen igjen øker, vil Rivian forsøke å stå i front.
Les også: Nye førerkortregler trer i kraft 30. november: Her blir kravene betydelig strengere

