Bil og motor
En ny elektrisk plattform tar form
Volkswagen åpner dørene for et bredere samarbeid i bilindustrien.
Etter gode erfaringer med Ford velger konsernet nå å tilby sin neste generasjon elbilplattform også til andre produsenter. Målet er å hente inn store deler av investeringene gjennom lisensiering av teknologi.
VW har allerede sett at modellen fungerer. Fords nyere elbiler som Explorer og Capri bygger på Volkswagens MEB-plattform, og nå skal den neste arkitekturen utvikles sammen med Rivian. Denne skal danne grunnlaget for biler fra begge selskaper mot slutten av tiåret, men også kunne tilpasses helt andre merker. Begreper som elbilplattform, kjøretøyarkitektur og samarbeid mellom produsenter blir stadig viktigere.
Les også: Bruker du denne funksjonen i bilen? Da risikerer du en bot på 900 kroner
Slik er den nye plattformen bygget opp
Det felles selskapet RV Tech står for utviklingen av den tekniske basen. Arbeidet retter seg i utgangspunktet mot biler fra Rivian og VW-koncernen, men plattformen er laget for å være fleksibel. Den kan skaleres etter kjøretøyets størrelse og behov, noe som gjør den attraktiv for produsenter som ikke har kapasitet til å utvikle egne systemer fra bunnen av. Det skriver chip.
Volkswagen har brukt store summer på programvare og teknologikompetanse og mener at samarbeid kan gjøre det mulig å ta tilbake deler av investeringene. Før nye partnere slippes inn, ønsker konsernet likevel å sikre at utviklingen med Rivian fungerer trygt og stabilt.
Mulige samarbeidspartnere i fremtiden
Volkswagen har tidligere delt teknologi med andre, selv om fokus tradisjonelt har vært egne merkevarer. Et samarbeid med Renault var en gang oppe til vurdering, men ble aldri realisert. At flere vurderer lignende strategier, viser at markedet er i endring.
Den nye elektronikk- og programvarestrukturen fra Volkswagen skal også egne seg for rimeligere elbiler. De første testene gjennomføres allerede denne vinteren, og den første modellen som får teknologien, blir ID.Every1.
Plattformen som produkt
Volkswagen regner med at plattformen på sikt vil bli et eget forretningsområde. Kostnadene ved å utvikle komplette kjøretøyarkitekturer øker, og flere produsenter kan komme til å kjøpe ferdige løsninger i stedet for å lage egne. En slik utvikling ligner det som allerede har skjedd i mobilmarkedet, der enkelte aktører leverer kjerneteknologi til en rekke produsenter.
Volkswagen og Rivian er ikke alene om tankegangen. Lucid ønsker også å tilby sin svært effektive elbilarkitektur til andre merker. Dermed åpnes et nytt marked der plattformene i seg selv blir produkter, og nye forretningsmodeller vokser frem i takt med overgangen til elektrisk mobilitet.
Les også: Dekkeksperter slår fast: Disse dekkene bør du aldri kjøre med

