Elbiler
Kinesiske bilprodusenter er utfordret
Xpeng leder an i Kina – mens konkurrentene sliter med å følge etter.
Kinas elbilprodusenter har hatt et blandet 2025.
En ny rapport fra Yiche Ranking, en kinesisk plattform for bilinformasjon og e-handel, viser at bare tre av tolv ledende produsenter av nye miljøvennlige kjøretøy (NEV) ser ut til å nå sine egne salgsmål for året.
Ifølge Car News China er det særlig Xpeng som utmerker seg som årets klare vinner – og merket selges også i Danmark.
Xpeng når målet først
Xpeng satte seg et ambisiøst mål om å selge 350.000 biler i 2025, men hadde allerede ved utgangen av oktober solgt 355.209 enheter.
Dermed blir Xpeng den første kinesiske elbilprodusenten som når sitt årsresultat to måneder før tiden, skriver Car News China.
Dette gjør selskapet til et sjeldent lyspunkt i en bransje der mange sliter med å leve opp til egne forventninger.
Konkurrentene rett bak
Ifølge Yiche Rankings topp-12-liste er det kun Leapmotor og Xiaomi Auto som holder følge med Xpeng.
Leapmotor har solgt nesten 460.000 biler av et mål på 500.000, mens Xiaomi Auto har nådd 306.000 av et planlagt mål på 350.000.
De tre merkene topper dermed årets NEV-liste, mens kjente navn som Voyah, Nio og Zeekr – som også finnes i Danmark – fortsatt kjemper for å nå sine mål.
Voyah har bare solgt litt over halvparten av sine planlagte 200.000 enheter, mens Nio mangler omtrent 200.000 biler for å nå sitt mål på 440.000.
Zeekr ligger på samme nivå med omtrent halvparten av sine planlagte 320.000 biler.
Produksjonsstans bremser Xiaomi
Car News China fremhever at Xiaomi Auto særlig sliter med produksjonsbegrensninger.
Selskapet har ifølge mediet et stort antall ubehandlede ordrer, selv om det leverer rundt 40.000 biler i måneden.
Produksjonen forventes imidlertid å bli utvidet i løpet av de kommende månedene, noe som kan hjelpe merket å nå målet før årets slutt.
Større utfordringer for resten
For produsentene utenfor topp fire ser situasjonen mindre positiv ut.
Ifølge rapporten har ingen av de øvrige merkene i oktober nådd mer enn 83,3 prosent av sine årsmål, og det anses som lite sannsynlig at de når målene før årets utgang.
Likevel rapporterer flere selskaper, deriblant IM Motors, Voyah og Nio, om vekst i salgsvolum i 2025.
Nye modellanseringer og økt etterspørsel har bidratt til fremgang, selv om målene ikke blir nådd fullt ut.
Vekst med utfordringer på veien
Car News China konkluderer med at elbilmarkedet i Kina fortsatt vokser, men at 2025 har vært et krevende år for mange produsenter.
Xpeng, Leapmotor og Xiaomi Auto fremstår som de mest suksessrike med høye salgstall og solid produksjon, mens resten av markedet må satse på innovasjon og nye modeller for å styrke sin posisjon i det kommende året.
Kilder: Car News China, Yiche Ranking.

