Følg oss her

Elbiler

"0 prosent igjen?" Så langt kommer elbilen før den faktisk dør

De fleste elbiler stopper ikke umiddelbart når skjermen viser 0 prosent batteri. Men hvor langt kommer du egentlig? En ny test gir svaret – og en tydelig advarsel.

Publisert

d.

Dette opplever mange: Batteriet viser 1 prosent, du er noen kilometer unna laderen, og du håper det holder. For hva skjer egentlig når elbilen treffer null? Er det bom stopp, eller finnes det en skjult reserve?

En fersk test fra tyske ADAC gir noen svar mange elbileiere har lurt på. De tok seks av de mest populære elbilene på markedet og kjørte dem til de faktisk stoppet helt. Målet var å finne ut hvor langt bilene går etter at "0 prosent" vises i displayet – og hvor pålitelig varslingene egentlig er.

De seks bilene i testen var Tesla Model Y, BYD Seal, Nio EL6, Kia EV6, Volvo EX40 og Volkswagen ID.3. Konklusjonen? Alle bilene ga tydelige varsler på lavt batterinivå, og ytelsen ble gradvis redusert etter hvert som batteriet nærmet seg slutten. Akselerasjonen ble svakere, og til slutt ble hastigheten redusert til rundt 50 km/t.

Men bilen dør ikke med det samme.

Når displayet viste 0 prosent, gikk alle bilene inn i det som kalles en "nødreserve". Testerne kunne kjøre mellom 15 og 21 kilometer ekstra etter at bilen egentlig var "tom". Lengst kom Volvo EX40 med 21 kilometer. Kortest gikk Volkswagen ID.3 med 15 kilometer.

Det høres kanskje beroligende ut, men ekspertene kommer med et tydelig råd: Ikke stol på denne reserven. Det skriver DinSide.

For det første varierer den kraftig fra bil til bil. For det andre er det mange faktorer som kan redusere nødreserven dramatisk – spesielt kulde og topografi. Kjører du i motbakke en kald vinterdag, kan bilen gi seg lenge før du tror.

I tillegg er det ikke alltid du kan stole på at ladestasjonen du siktet deg inn på faktisk virker. Mange har opplevd å komme frem til en lader som er ute av drift. Da er det lite trøst i 0 prosent og en død elbil.

Noen produsenter har forsøkt å lage en slags "reservekanne" for elbiler, men de har vært dyre, tunge og lite effektive. Derfor er det beste rådet fortsatt det samme:

Lad når du kan – ikke når du må.

Skribent for Teksiden, og har spesialkompetanse i bærekraft og miljøvennlige løsninger og innovasjon.

Annonse