Følg oss her

Biler

Dårlige nyheter for eldre bilister: Disse sjåførene blir berørt av den nye loven

Disse sjåførene blir berørt av den nye loven.

Publisert

d.

old man driving

I mange år har et førerkort vært gyldig hele livet. Når du først hadde det i lomma, trengte du aldri å fornye det.

Denne ordningen er nå på vei ut. Fra 2030 avvikles livstidsførerkortet i hele EU, og endringen får særlig konsekvenser for eldre bilister.

Det skriver mediet scandicave.

De gamle papirkortene fases ut

Sjåfører som tok førerkort før 1985 er blant de første som merker endringen.

På den tiden ble førerkortet utstedt som et lyserødt papirkort uten utløpsdato. For mange har det vært et varig bevis på retten til å kjøre bil.

Nå skal disse kortene erstattes av moderne og tidsbegrensede førerkort, som etter hvert også blir digitale.

Nye regler fra 2027

Sverige legger opp til å innføre de nye reglene allerede i 2027. Nye førerkort vil da være gyldige i 15 år, mens bilister over 70 må fornye hvert femte år og gjennomgå en legekontroll.

Alle må dessuten forberede seg på et digitalt førerkort som kan hentes på mobilen. Tiltaket beskrives som praktisk, men vekker også uro hos mange.

Bekymring blant eldre sjåfører

Marc på 68 har hatt førerkort siden 1979. Han ser med skepsis på endringen.

"Jeg skjønner at trafikksikkerhet er viktig. Likevel lurer jeg på hvorfor kravene om legekontroller først gjelder fra 70 år. Yngre bilister kan også være syke, mens vi eldre havner i en egen kategori bare på grunn av alderen", sier han.

Debatt om sikkerhet og rettferdighet

Transportdepartementet viser til bedre trafikksikkerhet og felles regler i hele EU som hovedgrunner.

Flere pensjonistorganisasjoner kaller tiltaket diskriminerende og frykter at friske eldre mister friheten unødvendig.

Andre europeiske land har allerede tilsvarende ordninger, og Sverige følger dermed etter.

Det livslange førerkortet nærmer seg slutten. For eldre bilister handler det ikke bare om å bytte dokument, men også om å venne seg til at kjøreevnen framover skal vurderes jevnlig.

Ifølge Statens vegvesen er det sannsynlig at samme regler blir gjeldende i Norge gjennom EØS-avtalen.

Annonse