Bil og motor
Over 10.000 bestillinger på en halvtime: Audis nye Kina-merke vekker oppsikt
Kan være Audi sin vei tilbake i det kinesiske markedet
På bare 30 minutter ble det registrert mer enn 10.000 forhåndsbestillinger på Audi E5 Sportback, den første modellen fra Audis helt nye elbilmerke utviklet spesielt for det kinesiske markedet.
Rettet mot unge kjøpere
E5 Sportback er plassert som en innstegsmodell med lavere pris enn tradisjonelle Audi-modeller. Merket retter seg mot yngre, teknologikyndige bilkjøpere i Kina, et marked der konkurransen mellom utenlandske og innenlandske produsenter er knallhard.
Bilen bygger på en plattform utviklet av Audis kinesiske partner SAIC, og lanseres til en startpris på rundt 33 200 dollar, omtrent på nivå med konkurrenten NIO ET5.
Hype eller reelle salgstall?
I Kina er det vanlig at bilprodusenter skaper hype rundt nye modeller ved å vise direktestrømmer av bestillinger. Forhåndsbestillinger krever ofte bare små innskudd, og det er derfor usikkert hvor mange av de 10.153 bestillingene som faktisk ender i levering.
Likevel blir det sterke starttallet sett på som en indikator på at E5 Sportback har fått betydelig oppmerksomhet i markedet.
Stor produksjonskapasitet og nye modeller på vei
Joint venture-selskapet mellom Audi og SAIC har lagt lista høyt. Fabrikken i Anting er satt opp til å kunne produsere opptil 360.000 biler i året. I tillegg planlegges to nye modeller i samme serie de neste to årene.
Audi selv omtaler responsen som «svært positiv» og har store forventninger til undermerket, som markerer et nytt forsøk fra en tysk produsent på å bite fra seg i det kinesiske elbilmarkedet.