Følg oss her

Elbiler

Skjult feil rammer flere elbiler: Allerede fra 30.000 kilometer på telleren kan regninger på 170.000 kroner velte inn over eierne

Allerede fra 30.000 kilometer på telleren kan regninger på 170.000 kroner velte inn over eierne.

Publisert

d.

electricity car

En elbil kan virke helt feilfri, men likevel skjule en svakhet som plutselig sender bileieren rett til verkstedet med en regning som gir hakeslepp.

Skjult problem i Mercedes sine elbiler

Elbil-ekspert Jesse Haapala har avdekket en konstruksjonsfeil i Mercedes-modellene EQC og EQV.

Problemet oppstår når en pakning begynner å lekke kjølevæske inn i et indre kammer i motoren.

Når kammeret fylles, trenger væsken videre inn i selve elmotoren, der den kan skade kobberviklingene. Resultatet er i verste fall at hele motoren må skiftes.

Ifølge Haapala kan bilen fungere helt normalt lenge før eieren merker at noe er galt. Da er skaden som regel allerede omfattende – og svært kostbar å reparere.

Det skriver mediet carup.

Hvordan feilen viser seg

I en av sine videoer demonstrerer Haapala hvordan væsken renner ut når han åpner en skjult plugg på motoren.

Kammeret skal egentlig være helt tørt, men i flere tilfeller har han funnet motorer med tydelige lekkasjer.

Løsningen kan være så enkel som å tømme kammeret i tide. Hvis det holdes fritt for væske, kan motoren fortsette å fungere uten problemer, også etter mange mil på veien.

Store økonomiske konsekvenser

Å bytte motor i en moderne elbil er alt annet enn billig. Ifølge Haapala koster en ny motor til en EQC rundt 115.000 kroner, mens prisen for en EQV kan nærme seg 170.000 kroner.

Han peker på flere tilfeller der biler allerede etter 30.000 kilometer har fått motorproblemer som følge av lekkasjen.

Derfor anbefaler han at eiere får sjekket motorens indre kamre jevnlig for å unngå alvorlige skader.

Garantien strekker ikke alltid til

Mercedes gir to års garanti på motorene, men mange opplever at feilen dukker opp etter at denne perioden er utløpt.

Batteripakken har en lengre garanti, men krever årlig service for å opprettholde dekningen.

Ifølge Haapala er selv små mengder væske nok til å ødelegge motoren. Regelmessig kontroll og tømming av kamrene kan være forskjellen mellom en problemfri bil og en verkstedregning som velter økonomien.

Annonse