Elbiler
Toyota-sjefen: Derfor tror jeg ikke elbiler er fremtiden
Sjefen for bilmerket mener at elbiler er langt fra så miljøvennlige som folk tror. Derfor ser han en annen fremtidsvisjon.
Elbiler hylles ofte som løsningen på klimakrisen – null utslipp fra eksosen, stille bytrafikk, grønn framtid.
Men tidligere Toyota-sjef Akio Toyoda sier at bildet er langt mer komplisert.
I et intervju nylig hevdet han at én elbil kan ha like stor miljøkostnad som TRE hybride biler — når man tar med hele livsløpet til bilen: batteriproduksjon, kraftproduksjon og alt som kreves før og etter bilen ruller ut av fabrikken.
Det skriver mediet Electriquity.
Tror på hybridbiler
Toyoda sier Toyota har solgt omtrent 27 millioner hybrider globalt. Ifølge ham har disse levert like mye klimanytte som 9 millioner batterielektriske biler (BEVer).
Hovedproblemet han trekker fram er at strømmen som lader elbilene ofte kommer fra fossile kilder, spesielt i land som Japan, hvor kraftproduksjonen fortsatt er tungt basert på kull og gass.
Videre peker Toyoda på de store utslippene som skjer i gruveindustrien for batterikomponenter - utvinning og raffineringsprosesser for blant annet litium, kobolt og nikkel som krever mye energi og fører til betydelige CO₂-utslipp før bilen i det hele tatt er i bruk.
Kritikere: Elbilene tar igjen – og vinner
Men Toyodas argumenter mottar motstand fra forskere og studier som mener at elbiler over tid likevel gir lavere samlede utslipp enn hybrider og bensinbiler.
For eksempel viser flere livssyklus-analyser at etter et visst antall kjørte kilometer – ofte et sted mellom 30.000 og 45.000 km – vil elbilen «betale tilbake» den større utslippsbyrden fra produksjonen, og deretter være renere i drift.
Toyotas strategi: Ikke alt eller ingenting
Toyota promoterer det de kaller en «multi-pathway»-strategi: altså bruk av flere typer drivlinjer - hybrider, plug-in hybrider, hydrogen, og elbiler - avhengig av hva som gir mest klimanytte og hva infrastrukturen tillater i det enkelte land.
Toyoda ser altså ikke på elbilene som feil, men mener overgangen bør være mer nyansert og at hybrider fortsatt har en viktig plass, spesielt der strømnettet er avhengig av fossile energikilder eller ikke er stabilt og grønt nok, ifølge mediet Carscoops.
Toyota-sjefen kaster altså et kritisk blikk på den dominerende fortellingen om elbilens uinnskrenkede fordeler.
Spørsmålet som gjenstår er: Kan hybrid og andre teknologier være bedre brobyggere for å nå klimamål – fremfor å satse alt på el?
Diskussionen er i fullt sving, og Toyodas ord vil uten tvil bli siterte i debatten om veien videre.