Bil og motor
Disse trafikantene blir ikke tatt i fotoboks
Gjelder nesten 200.000 norskregistrerte kjøretøy.
En type trafikanter har lite å frykte når de suser forbi en fotoboks. Selv om de kjører for fort, vil de ikke få fartsbot.
Det bekrefter politiet overfor nettstedet Broom.
430 fotobokser
I Norge foregår mye av trafikkontrollen automatisk ved hjelp av fotobokser som er plassert på strategiske steder rundt på norske veier. Det finnes 430 fotobokser eller ATK - automatisk trafikkontroll - plassert langs veiene rundt om i landet.
Nylig ble det kjent at mange flere er på vei.
Disse registrerer og fotograferer kjøretøy som kjører fortere enn den tillatte farten - enten som punktmåling eller strekningsmåling, avhengig av hvor man befinner seg.
Felles for dem er at fotoboksene står på steder som er spesielt ulykkesbelastet, og formålet er å få trafikantene til å senke farten.
Beregninger foretatt av Transportøkonomisk institutt tyder på at boksene har redusert antall ulykker med dødsofre og hardt skadde til nesten halvdelen på de strekningene de står plassert.
Likevel er det mange som, enten med vilje eller på grunn av uoppmerksomhet, kjører fortere enn tillatt hastighet.
Da vanker det saftige bøter. Men ikke for alle.
Boten kan svi
Å bli tatt i en automatisk fartskontroll kan koste deg dyrt – og bøtenivået har steget jevnt de siste årene.
De nye bøtesatsene som trådte i kraft 15. mars 2025, viser at det nå koster 8.400 kroner å kjøre i 66 km/t i en 50-sone – og du får i tillegg 3 prikker på førerkortet.
Kjører du 76 km/t i en 60-sone, ligger boten på 7.800 kroner, mens 86 km/t i 70-sone koster deg 7.250 kroner.
Selv små overskridelser er dyre: Bare 6 km/t over i lavere fartssoner (under 60 km/t) gir 3.150 kroner i bot.
Ved alvorlige brudd kan du både få førerkortet beslaglagt og møte i retten.
Det er altså ikke småpenger det er snakk om.
Disse slipper unna
Det er en gruppe trafikanter som ikke trenger å bekymre seg for bøtesatsene for å bli tatt i fotoboksene: Motorsyklistene.
"Motorsykler har skiltet bak, vi tar kun bilder forfra", sier seniorrådgiver i ATK-seksjonen i Statens vegvesen, Christer Taule Kjerrgård til Broom, og bekrefter dermed at motorsyklister ikke fanges i fotoboksene.
Ifølge Opplysningsråd for veitrafikken (OFV) er det totalt det registrert rundt 177.000 lette og tunge motorsykler i Norge.
Det ser ikke ut til å være en endring på vei for å ta fartssynderne på to hjul.
"Det arbeides ikke med noen løsning for å kunne ta bilde av bakside av kjøretøy. Dette er en sammensatt problemstilling. Fører skal identifiseres. Det kan være vanskelig når det gjelder motorsyklister", utdyper Taule Kjerrgård overfor nettstedet.
Fotograferes likevel
Motorsyklistene blir også fotografert, men identifiseringsarbeidet er mye vanskeligere og blir håndtert av politiet.
"Det at skiltet er plassert bak på sykkelen og fører har hjelm, gjør det utfordrende for politiet å identifisere fører, men jeg kan si at alle sakene blir registrert og jobbet med ut fra ressurssituasjon", sier seksjonssjef Inger Torill Lindseth Mahle ved Politiets ATK-senter.
Utrykningspolitiet bekrefter samtidig at selv om motorsyklistene slipper unna bot i fotoboksene, kan de bli registrert på lasermålingene som gjøres av patruljer langs veiene.