Elbiler
De dårligste elbilene i kulda: og en som overrasker positivt
10 elbiler svikter i kulda – men én modell overrasker i vintertesten.
Elbiler er fremtiden, men ikke alle takler lave temperaturer like godt. Kulde påvirker batterienes ytelse, rekkevidde og ladetid betraktelig.
Her får du oversikt over 10 elbiler som skuffer i vinterkulda – og en som overrasker positivt. Bor du i et kaldt klima, bør du lese videre.
Volkswagen ID.4

Til tross for sin popularitet sliter ID.4 i kulda. Tester viser opp til 35 % lavere rekkevidde, spesielt ved motorveikjøring i minusgrader.
Ford Mustang Mach-E

Mach-E er sportslig, men vintervær er en svakhet. Kupéen varmes sakte opp, og rekkevidden faller brått.
Nissan Leaf

Leaf mangler aktiv batterioppvarming, noe som gir treg lading og betydelig rekkeviddetap i kulda.
Peugeot e-208

Den kompakte e-208 bruker mye strøm i bytrafikk på kalde dager. Dette gir hyppige ladebehov og kortere turer.
Hyundai Kona Electric

Kona får skryt generelt, men i kulda svikter den. Ineffektiv kupéoppvarming og strømtap er tydelige svakheter.
Tesla Model Y

Model Y mister overraskende mye rekkevidde i kaldt vær. Regenerativ bremsing fungerer dårligere ved lave temperaturer.
Renault Zoe

Zoe gjør det bra om sommeren, men i vinterkulda går det trått. Eldre modeller mangler varmepumpe.
BMW i3

Den ikoniske i3 har lite batteri og lav vinterytelse. Rekkevidden kan halveres i kulda.
Kia e-Niro

e-Niro ser bra ut på papiret, men vintertester viser stort spenn i rekkevidde. Kupéen bruker lang tid på å bli varm.
Fiat 500e

En sjarmerende bybil, men ikke vinterklar. Svak isolasjon og lite batteri gir lav rekkevidde.
Elbilen som takler kulda best: Tesla Model 3

Flere uavhengige vintertester viser at Tesla Model 3 beholder imponerende mye rekkevidde i kulda. Den har effektiv varmepumpe, rask kupéoppvarming og god batteristyring. Et trygt valg for vinterkjøring.