Følg oss her

Elbiler

Slik lurer verkstedene deg: og hvordan du unngår det

Slik lurer verkstedene deg – se fellene du bør kjenne før neste service.

Publisert

d.

De fleste bilverksteder er ærlige, men mange bileiere betaler unødvendig mye – eller for reparasjoner som ikke trengs. Kjenner du ikke til de vanligste triksene, kan du fort bli lurt. Her er de mest brukte metodene – og hvordan du beskytter deg selv og lommeboken.

Bytte av deler som fortsatt virker

Pormezz / Shutterstock.com

Et vanlig triks er å bytte ut deler som fungerer helt fint. Verkstedet tjener penger på både reservedelen og arbeidstiden – mens du betaler for noe du ikke trengte.

Feil du ikke kan kontrollere selv

Pormezz / Shutterstock.com

Noen verksteder hevder at bilen har feil som kunden ikke selv kan sjekke – for eksempel i motorstyring eller understell. Uten teknisk innsikt sier mange ja til unødvendige reparasjoner.

For høy fakturering av arbeidstid

ChameleonsEye / Shutterstock.com

Det er vanskelig å vite hvor lang tid mekanikeren faktisk brukte. Mange opplever å bli fakturert for flere timer enn jobben egentlig krevde.

Unødvendige pakkeløsninger

Vadym_Hunko / Shutterstock.com

I stedet for å bytte én del foreslår verkstedet å skifte hele enheter – som hele bremsesystemet – noe som blir langt dyrere enn nødvendig.

Unødvendig bruk av dyre merkevarer

DuxX / Shutterstock.com

Noen verksteder bruker kun dyre merkevarer til deler, selv når rimeligere alternativer er like gode. Du betaler mer, men får ikke nødvendigvis bedre kvalitet.

Juks med oljeskift og filtre

New Africa / Shutterstock.com

Det finnes tilfeller hvor verksteder fakturerer for olje og filterbytte – uten faktisk å ha gjort jobben. Hvis du ikke sjekker selv, vil du aldri merke det.

Lokketilbud med skjulte kostnader

koonsiri boonnak / Shutterstock.com

Et tilsynelatende billig tilbud blir fort dyrt når miljøgebyr, avgifter, testkostnader og andre tillegg kommer på fakturaen.

Bytte av deler uten godkjenning

Reshetnikov_art / Shutterstock.com

Verkstedet bytter ut komponenter uten å spørre deg først – og du får regningen etterpå. Det strider mot god praksis, men skjer ofte.

Tidspress og fryktretorikk

PeopleImages.com - Yuri A / Shutterstock.com

Du får høre at bilen er livsfarlig å kjøre, med mindre reparasjonen skjer umiddelbart. Mange føler seg presset og sier ja, uten å tenke seg om.

Manglende dokumentasjon

REDPIXEL.PL / Shutterstock.com

Uten spesifisert faktura og forklaring er det vanskelig å vite hva du faktisk har betalt for. Det gir verkstedet frihet til å ta overpris.

Annonse