Følg oss her

Biler

Kjøper du dem også? Disse brukte bilene taper seg raskest i verdi

Kjøper du dem også?

Publisert

d.

Brugt bil

Så snart en ny bil ruller ut av bilhallen, begynner prisen å falle.

En analyse fra TipCars, støttet av internasjonale tall, viser at verditap er uunngåelig – og ofte raskere enn mange tror. Elbiler taper seg mest, men bensin- og hybridmodeller slipper heller ikke unna.

I USA faller en ny bil i snitt 16 prosent det første året og ytterligere 12 prosent det andre.

Etter fem år står bare rundt 45 prosent av verdien igjen. Tallene gjør det tydelig at en bil aldri er en investering, men en utgift fra dag én.

Det skriver mediet tipcars.com.

Europa viser samme trend

Utviklingen i Europa er ikke stort annerledes.

Ifølge Autovista har prisene på to til fire år gamle biler falt i samtlige overvåkede markeder. Sveits og Italia ligger på topp, men de største utslagene finnes i enkeltssegmenter.

I Østerrike har elbiler falt med over 60 prosent, mens hybrid- og bensinbiler ligger tett oppunder 50 prosent.

Nye biler raser i pris

TipCars har sett nærmere på biler fra 2020 til 2024, og resultatene er tydelige.

Audi e-tron fra 2023 har sunket en tredel i verdi på bare ett år. Seat Ibiza fra 2022 har tapt 32 prosent, mens Volkswagen Caddy fra samme år har falt 29 prosent.

I gjennomsnitt har de ti hardest rammede modellene mistet 27 prosent.

Eldre biler taper enda mer

For biler fra 2015 til 2019 blir fallet enda mer dramatisk.

Opel Combo fra 2017 har halvert verdien på ett år. Honda HR-V fra 2015 har falt 38 prosent, mens Mitsubishi Lancer fra samme år har mistet 35 prosent.

Bilene som er eldre enn ti år står for de største smellene. Honda Accord fra 2004 har stupt 69 prosent, Mercedes-Benz CLK fra 2007 68 prosent, og Suzuki Swift fra 2001 hele 63 prosent.

Timing er avgjørende

Ifølge TipCars-direktør Marek Knieža påvirkes verditapet av flere faktorer, blant annet kjørelengde, antall biler på markedet, teknisk stand og hvor raskt teknologien blir utdatert.

For kjøpere kan de bratte prisfallene være en gavepakke, siden man får langt mer bil for pengene. For selgere handler det derimot om å treffe med tidspunktet – ellers kan bilen tape seg mer enn en dårlig aksjeinvestering.

Annonse