Følg oss her

Elbiler

Disse bilmerkene kjemper for overlevelse: og kan forsvinne snart

Disse kendte bilmærker risikerer at forsvinde – og det går stærkt.

Publisert

d.

Bak suksesshistoriene i bilindustrien finnes det merker som sliter i motvind. Elbilskiftet, strenge utslippskrav, dalende salg og internasjonal konkurranse har satt flere kjente navn under press.

Her er 10 bilmerker som risikerer å forsvinne i løpet av de neste årene, hvis ikke snuoperasjonen lykkes.

Mitsubishi

josefkubes / Shutterstock.com

Mitsubishi har trukket seg ut fra flere europeiske markeder og tilbyr et begrenset modellutvalg. Merket overlever hovedsakelig takket være alliansen med Renault og Nissan, men fremtiden i Vesten er usikker.

SsangYong

Best Auto Photo / Shutterstock.com

Det koreanske merket har vært konkursrammet og gjenoppstått flere ganger. Selv med ny eier og elbilambisjoner er posisjonen internasjonalt svak, og merkets overlevelse henger i en tynn tråd.

Lancia

luca pbl / Shutterstock.com

En gang et stolt italiensk ikon, i dag redusert til én modell solgt kun i Italia. Stellantis planlegger en relansering, men mange stiller spørsmålstegn ved realistisk suksess.

Smart

luchunyu / Shutterstock.com

Tidligere sett som en urban fremtidsløsning, men salget har stupt. I dag holdes merket i live gjennom samarbeid med kinesiske Geely. SUV-modeller har tatt over det urbane markedet.

Chrysler

adina munteanu / Shutterstock.com

En bauta i amerikansk bilhistorie, men i dag en skygge av seg selv. Chrysler har få modeller igjen og lite synlighet. Elbilplaner er lansert, men usikkerheten rår.

Alfa Romeo

Foto: Pavalanski / Shutterstock.com

Kjent for lidenskap og italiensk design, men også for dårlig kvalitet og lavt salg. Hvis ikke de kommende modellene blir en suksess, kan det bli slutt for Alfa i sin nåværende form.

Lotus

Kittyfly / Shutterstock.com

Klassisk britisk sportsbilmerke med mange nedturer bak seg. Ny kinesisk eier og elbilsatsing gir håp, men konkurransen er beinhard.

Subaru (i Europa)

Photo: Cobalt S-Elinoi / Shutterstock.com

Subaru er populært i USA og Japan, men har nesten forsvunnet fra Europa. Dyrt utvalg og svak markedsføring gjør at mange tviler på merkets fremtid her.

Daihatsu

wima hermanto / Shutterstock.com

Et mikrobilmerke eid av Toyota, men har trukket seg fra mange markeder. Sikkerhetsskandaler og svakt internasjonalt fotfeste truer merkets fremtid utenfor Asia.

Infiniti

Dmytro Stoliarenko / Shutterstock.com

Nissans luksusmerke har aldri klart å konkurrere mot tyske premiummerker. Har trukket seg ut av Europa og sliter med merkevarebygging i USA og Japan.

Annonse