Biler
Ny konseptbil med stilig design
Buick viser frem vill konseptbil inspirert av 1950-tallets romalder
General Motors’ merke Buick har presentert en ny konseptbil utviklet for det kinesiske markedet. Modellen, kalt Electra Orbit, er designet av GM China Advanced Design Center og beskrives som en kombinasjon av 1950-tallets romfartsestetikk og fremtidig, helelektrisk teknologi.
Design og dimensjoner
Electra Orbit henter inspirasjon fra romfartøy, jetfly og klassiske Buick-konsepter fra femtitallet. Den har en lav og skrånende taklinje, markerte skuldre og en avsmalnende hekk som gir bilen et rakettlignende preg. Konseptet er nesten seks meter langt og over to meter bredt, noe som gjør den større enn de fleste serieproduserte Buicks, inkludert den 1975 Electra som tidligere var lengst. Det skriver mediet carexpert.
Les også: Dette biltilbehøret tar nettet med storm
Fronten er kort og glatt uten grill, mens store 24-tommers hjul og saksedører understreker konseptbilens futuristiske preg. Den har også aktive aerodynamiske elementer som kan justere luftmotstand og marktrykk.
Interiør med 1950-tallspreg
Kupéen har en 2+2-setekonfigurasjon, der baksetene er adskilt av en uvanlig midtkonsoll. Lysbuer med ambient-belysning omkranser interiøret, og setene er trukket i luksuriøse stoffer med brokademønster i fargetoner inspirert av rød leire.
Foran finner man en buet skjerm som strekker seg fra stolpe til stolpe, kalt “The Ring”, og et krystallkuleformet kontrollhjul på midtkonsollen for å styre bilens funksjoner.
Strategi for det kinesiske markedet
Selv om Electra Orbit ikke er ment for produksjon, markerer den Buicks satsing på Electra-navnet, som først ble brukt i 1959. Navnet er nylig gjenopplivet på elektriske SUV-er som Electra E5 og tidligere Electra E4, og vil også brukes på den kommende sedanen Electra L7.
GM har kunngjort at Electra skal bli et eget undermerke med elbiler, utvidet rekkevidde-elektriske biler og ladbare hybrider, basert på en ny, lokalt utviklet plattform kalt Xiao Yao.
Buick er fortsatt GMs mest populære merke i Kina, med salg som for lengst har overgått det amerikanske markedet. Etter et stort økonomisk tap i Kina i fjor, har 2025 vist en klar opptur, med tosifret vekst i andre kvartal og en total økning på 9,4 prosent i årets første halvår.
Les også: Forbyr populær elbil-funksjon