Elbiler
Biler som virker solide: men som feiler totalt i rusttest
Ser bilen solid ut? Disse modellene ruster i stykker – og mange vet det ikke før det er for sent.

Ikke alt som ser bra ut, varer lenge. Flere biler har rykte for kvalitet og driftssikkerhet, men svikter grovt når det gjelder rustbeskyttelse. I Skandinavia, hvor veiene saltes store deler av året, kan rust utvikle seg raskt og ødelegge bilen innen få år.
Her er ti modeller som skuffer i rusttester, til tross for et solid image.
Dacia Duster (før 2018)

Robust og rimelig, men eldre modeller hadde store problemer med rust i understellet og hjulbuene.
Suzuki Swift (2010–2017)

Lettkjørt og billig i drift, men manglende rustbeskyttelse gir risiko for gjennomrusting tidlig i bilens levetid.
Mazda 6 (2008–2012)

Kjent for god kjøreglede, men spesielt nordiske eiere opplevde alvorlig rust i skjermkanter og dørpaneler.
Ford Focus (2005–2011)

Godt solgt, men mange biler fikk raskt rust i dører og bakluke. Ekstra rustbehandling var ofte nødvendig.
Hyundai i30 (før 2012)

En stabil bil, men rustbeskyttelsen holdt ikke mål. Sårbare områder inkluderer hjulbuer og dørkarmer.
Opel Astra (H-modell)

Tysk og robust ved første øyekast, men kjent for rust i bunnplater og kanaler. Vinterbruk fremskynder problemet.
Nissan Qashqai (før facelift 2014)

En populær SUV med svakheter i rustbeskyttelsen. Underside og bakre skjermer er typiske problemområder.
Chevrolet Aveo

Billig og enkel, men med minimalt av rustsikring. Spesielt biler produsert for østlige markeder er utsatt.
Volkswagen Touran (før 2010)

VW er ikke feilfri. Disse modellene har vist rust i hjulbuer og dørrammer – ofte skjult inntil det er for sent.
Fiat Panda (2004–2011)

Liten og lett, men ikke laget for nordisk vinter. Mange eksemplarer har blitt kondemnert på grunn av rust.