Elbiler
Disse bilmerkene satser alt på elbiler: men noen står i fare for å tape stort
Disse bilmerkene satser alt på elbiler – men ikke alle kommer til å vinne.

Fremtidens bilmarked er elektrisk, og flere bilprodusenter har satset tungt. Men det er stor forskjell på hvem som lykkes. Mens noen merker oppnår suksess med elbiler i alle klasser, opplever andre utfordringer med teknologi, produksjon og etterspørsel.
Her er 10 bilmerker som går all in på elbiler i 2025 – og hva som kan gå galt.
Volkswagen

VW satser massivt med ID-serien og store investeringer i batterier. Men programvarefeil og kvalitetsproblemer skaper frustrasjon blant kjøperne.
Ford

Mustang Mach-E og F-150 Lightning viser hvor hardt Ford satser. Samtidig trues inntjeningen av store batterier og logistikkutfordringer.
Mercedes-Benz

EQ-serien representerer luksus og fremtid. Likevel savner noen kjøpere den klassiske Mercedes-følelsen, og prisnivået skremmer mange bort.
Hyundai

IONIQ-serien imponerer med design og teknologi. Men overlapp med Kia og manglende lojalitet fra nye kjøpere kan bli utfordrende.
Volvo

Volvo går for hel-elektrisk i 2030. Modeller som EX30 selger godt, men det krever at alle markeder henger med – noe som ikke er tilfelle ennå.
Renault

Et tidlig elbilmerke med Zoe og nye Megane E-Tech. Men ryktet halter, og kinesiske konkurrenter presser prisene.
BMW

Satser på el samtidig som de holder fast ved bensin. Denne dobbeltstrategien kan forvirre markedet og svekke posisjonen.
Stellantis (Peugeot, Opel, Fiat m.fl.)

Kjører elbilsatsing bredt, men uten tydelige flaggskip. Mange merker gir risiko for intern konkurranse og identitetsforvirring.
Polestar

Volvos helelektriske datterselskap har mange fans, men aksjekursen faller. Spørsmålet er om de kan vokse utenfor Norden.
Tesla

Verdens største elbilprodusent risikerer mest: Konkurransen skjerpes, marginene presses, og kritikken mot kvalitet øker. Spørsmålet er om innovasjonen holder tritt.