Følg oss her

Teknologi

Flyvebil testet i Dubai

Nå nærmer flyvende bilder seg markedet.

Publisert

d.

Foto: Aridge

Et bemannet eVTOL-fartøy fra Aridge har hatt sin første offentlige flyvning. Selskapet satser stort i Midtøsten, mens Europa må vente.

I Dubai har det kinesiske selskapet Aridge, tidligere en del av elbilprodusenten XPeng, gjennomført den første offentlige flyvningen med sitt nye luftfartøy Land Aircraft Carrier. Demonstrasjonen markerte samtidig starten på en kommersiell satsing i regionen. Etter flyvningen mottok selskapet rundt 600 bestillinger fra De forente arabiske emirater, Qatar og Kuwait. Globalt skal mer enn 7.000 forhåndsbestillinger allerede være registrert.

Planen er å starte leveransene i 2026 etter fullførte tester og godkjenninger i Kina. Produksjonen skal skje ved et nytt anlegg i Guangzhou, som får kapasitet til å bygge opptil 10.000 enheter i året. Aridge venter å åpne for salg til forbrukere i Golfregionen fra 2027. Prisen ligger rundt 240.000 euro, omtrent 2.8 millioner kroner

Les også: Så mye spiser motorveien av elbilens rekkevidde

Lang vei til Europa

Til tross for stor interesse blir flybiler fortsatt et fremtidsprosjekt i Europa. Aridge retter satsingen mot Midtøsten som sitt første internasjonale marked, og det finnes foreløpig ingen lanseringsplan for europeiske land.

Regelverket i Europa er komplekst. Hvert land må godkjenne luftdyktighet, drift og sikkerhetsrutiner før slike kjøretøy kan tas i bruk. I tillegg kommer praktiske utfordringer som kostnader, service, opplæring og etablering av trygge flysoner for eVTOL-fartøy. Det skriver chip.

I Kina oppgis prisen til omtrent en kvart million euro, og Aridge understreker at teknologien foreløpig er rettet mot entusiaster og profesjonelle brukere snarere enn vanlige forbrukere.

Kombinasjon av bil og luftfartøy

Konseptet til Aridge bygger på en modulær løsning der et bakkekjøretøy, kalt Mothership, frakter og lader et avtakbart, toseters luftmodul. Ideen er at føreren skal kunne bytte sømløst mellom kjøring og flyvning.

Ifølge selskapet er luftmodulen utstyrt med automatisert tilkobling til kjøretøyet, et lettbetjent styringssystem og flere sikkerhetsfunksjoner som skal forhindre feil under drift. Aridge samarbeider også med luftfartsmyndigheter i Golfregionen for å utvikle nødvendige sertifiseringsordninger.

Bak prosjektet ligger tolv års utviklingsarbeid, investeringer på mer enn 600 millioner dollar, et utviklingsteam på rundt 1.200 personer og nær 1.000 patenter. I tillegg til Land Aircraft Carrier har selskapet presentert en raskere modell kalt A868, beregnet for forretningsreiser og lufttransporttjenester.

Les også: Er dette måten vi skal redde skilpaddene på?

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse