Nyheter
Samsung bekrefter: Nå får du reklame her også
Ingen skjermer er lenger trygge
Eiere av Samsungs dyreste kjøleskap kan snart få en overraskelse på kjøkkendøra. Selskapet har bekreftet at en ny programvareoppdatering vil legge til reklame på skjermen til enkelte Family Hub-modeller.
Reklame på hvitevarer
Oppdateringen gjelder kjøleskap i USA, hvor Samsung nå tester ut et pilotprogram. Når skjermen på Family Hub står i hvilemodus, vil det kunne dukke opp «kampanjer og kuraterte annonser» på dekkskjermen.
Reklamene vil imidlertid ikke vises dersom skjermen er satt til å vise bilder eller kunstmodus. Ifølge Samsung kan annonsene også avvises, og da vil de ikke dukke opp igjen i kampanjeperioden.
Hvilke temaer får annonser?
Reklamen vises kun på bestemte skjermtemaer, blant annet Weather, Color og Daily Board. Velger man derimot Art Mode eller Gallery, skal kjøleskapet forbli annonsefritt.
Samsungs forklaring
I en uttalelse sier selskapet at målet er å «styrke verdien» for brukerne av hjemmets smartprodukter. Oppdateringen leveres over nettverk (OTN) og inkluderer også nye vilkår for bruk og personvern.
Ikke helt uventet
Selv om reklame på kjøkkenutstyr kan virke uvanlig, følger Samsung en trend der stadig flere smartprodukter kombinerer tjenester med annonser. Hva brukerne synes om å få reklame rett på kjøleskapsdøra, gjenstår å se.