Nyheter
Nye førerkortregler på vei: EU vurderer øvre aldersgrense for bilister
EU åpner nå for endringer som kan få stor betydning for eldre sjåfører, og debatten vekker sterke reaksjoner i flere medlemsland.
Når blir man egentlig for gammel til å kjøre bil?
Spørsmålet får både politikere og besteforeldre til å svette litt ekstra.
For hvordan sier man til bestefar at tiden bak rattet kanskje er forbi, uten at det høres ut som man også vil frata ham kaffelaget og kryssordboka?
EU er nå i full gang med å vurdere nye regler for eldre bilister. Diskusjonen ulmer flere steder, og i enkelte land nærmer den seg kokepunktet.
Ifølge Autozive ønsker EU å harmonisere reglene mellom medlemslandene og sikre at eldre sjåfører fortsatt har evnen til å følge trafikken og reagere raskt nok.
Forslaget innebærer blant annet obligatoriske helseundersøkelser hvert femte år for bilister over 70.
Det betyr ikke at man må levere inn førerkortet samme dag som man blåser ut 70 lys på kaka, men at syn, hørsel og reaksjonsevne bør sjekkes jevnlig når alderen begynner å merkes.
Delte meninger
I land som Spania og Italia tas forslaget imot med åpne armer. I andre land, som Frankrike, er skepsisen større.
Kritikerne mener at slike regler lukter av aldersdiskriminering og risikerer å ramme eldre unødvendig hardt.
Tallene viser likevel en tydelig tendens. Ifølge Autozive har bilister over 75 år en høyere dødelighet i trafikkulykker enn befolkningen generelt.
EU påpeker samtidig at ingen skal tvinges til å gi slipp på førerkortet på en bestemt bursdag.
Tiltaket handler først og fremst om trygghet, både for eldre sjåfører og alle andre på veien.
Målet er færre alvorlige ulykker og en mer forutsigbar trafikkhverdag, ikke en kamp mot de eldste bak rattet.

