Nyheter
Nye førerkortregler i EU har nettopp trådt i kraft: Nå må du ha kontroll på dette før du setter deg bak rattet
Endringene kan påvirke både unge og erfarne sjåfører, og flere av kravene kommer bag på mange.
EU innfører i dag et omfattende sett nye regler for førerkort.
Endringene markerer et betydelig løft i moderniseringen av systemet og stiller nye krav til både unge og erfarne sjåfører.
Reglene inngår i unionens mål om å styrke trafikksikkerheten og redusere antallet omkomne på europeiske veier.
17-åringer får kjøre med ledsager
Fra nå av kan 17-åringer føre lette kjøretøy, så lenge en erfaren sjåfør sitter ved siden av. Ordningen skal gi unge mer praksis i tryggere rammer før de kjører alene.
EU-kommisjonen peker på at nærmere 20.000 mennesker mistet livet på europeiske veier i fjor, og målet er å halvere antall dødsfall og alvorlige skader innen 2030.
Det skriver expresso.
Digitalt førerkort blir standard
Det digitale førerkortet blir nå hovedformatet i hele EU. Dokumentet kan vises direkte på mobil eller nettbrett og vil være gyldig i alle medlemsland.
Det fysiske kortet består som et alternativ for dem som ikke bruker smarttelefon, eller for reiser til land som ennå ikke godkjenner digitale dokumenter.
Strengere krav til nye sjåfører
Nyutdannede bilførere får en prøvetid på minst to år. Hensikten er å sikre en tryggere overgang til selvstendig kjøring. Kravene til opplæring skjerpes også.
Fremtidige førerprøver vil omfatte temaer som blindsoneproblematikk, førerassistentsystemer, sikker åpning av bildører og risikoen ved mobilbruk i trafikken.
Nye muligheter for yrkessjåfører
Endringene tar også sikte på å løse mangelen på profesjonelle sjåfører. Det åpnes for at 18-åringer kan ta førerkort for lastebil (klasse C) dersom de har et kompetansebevis.
Bussførerkort (klasse D) kan tas fra fylte 21 år under samme betingelser. Uten slikt bevis gjelder fortsatt aldersgrensene 21 og 24 år.
Felles regler for inndratt førerrett
EU-landene samkjører nå reglene for inndragning av førerretten. Alvorlige trafikkovertredelser får dermed konsekvenser på tvers av landegrensene.
Målet er å hindre at farlige sjåfører unngår reaksjoner ved å krysse en grenselinje.

