Følg oss her

Nyheter

Mange syklister vet det ikke: Disse gamle reglene gjelder ikke lenger

Disse gamle reglene gjelder ikke lenger.

Publisert

d.

cyklister lys

Tidligere var kravene til sykkellys i Norge svært detaljerte. Mange husker regler om hvordan lyskjeglen skulle vinkles ned i en bestemt vinkel for ikke å blende.

I dag er bestemmelsene langt enklere. Etter gjeldende forskrift skal sykkellyset være festet og innstilt slik at det gir tilstrekkelig belysning av veien uten å blende andre trafikanter.

Det skriver mediet chip.

LED-lys har endret spillereglene

Utviklingen av LED-lykter har gjort gamle bestemmelser utdatert. Der halogenpærer tidligere hadde begrenset rekkevidde, kan moderne LED-lykter lyse opp flere titalls meter av veibanen.

For de fleste syklister er rundt 30 til 50 meter tilstrekkelig. Blir lyskjeglen for kraftig eller satt for høyt, kan det skape farlige situasjoner for møtende trafikk.

Det anbefales å teste lysinnstillingen på et rolig område, for eksempel en parkeringsplass, før man legger ut på kveldstur i trafikken.

Avskjæringslinjen som hjelpemiddel

Et godt tips er å bruke den såkalte avskjæringslinjen som rettesnor. Det er overgangen mellom det opplyste området på bakken og mørket over.

Hvis linjen ligger på asfalten et stykke foran sykkelen, er lykten riktig innstilt. Treffer lyset høyt opp i trær eller fasader, er risikoen stor for at man blender andre.

Korrekt innstilling er ikke bare et spørsmål om å oppfylle forskriftene, men også et viktig bidrag til trygg ferdsel for både syklister, bilister og fotgjengere.

Fjernlys på elsykler

Enkelte nyere elsykler er utstyrt med fjernlys. Prinsippet er det samme som for biler.

Fjernlyset gir ekstra rekkevidde, men skal slås av når man møter andre trafikanter. Standardlyset må derfor alltid være justert riktig for at fjernlyset skal fungere etter hensikten.

En regel i øyehøyde

De gamle tekniske kravene er erstattet av en enkel og forståelig regel. Syklister skal ha lys som gir godt nok skinn til å se veien, uten å blende andre.

Resultatet er tryggere kveldsturer og bedre samspill i trafikken.

Annonse