Nyheter
For første gang på 20 år: Nye førerkortregler trer snart i kraft i Norge
Nye førerkortregler trer snart i kraft i Norge.
For første gang på to tiår gjennomfører EU en omfattende modernisering av førerkortreglene.
Det nye regelverket, kjent som EUs fjerde førerkortdirektiv, innebærer store endringer i hvordan førerkort skal utstedes, fornyes og brukes i hele Europa.
Målet er å gjøre systemet enklere, mer digitalt og tryggere for både sjåfører og myndigheter.
Selv om Norge ikke er medlem av EU, følger landet de fleste reglene gjennom EØS-avtalen. De nye bestemmelsene vil derfor også få betydning for norske bilførere.
Det skriver Dagens.
Førerkortet blir digitalt
Om få år vil det tradisjonelle plastkortet gradvis bli erstattet av et digitalt førerkort som lagres direkte på mobilen.
Det digitale førerkortet får samme gyldighet som det fysiske og vil gjelde i hele EU og EØS.
Løsningen skal gjøre det enklere å dokumentere førerrett på reiser i utlandet.
Samtidig etableres et felles europeisk register som gjør det mulig for myndighetene å følge opp kjøreforbud og bøter på tvers av landegrenser.
Mister man førerkortet i ett land, vil forbudet automatisk gjelde i resten av Europa.
Nye regler for elbiler
EU øker vektgrensen for kjøretøy i klasse B – den vanlige førerkortklassen – fra 3.500 til 4.250 kilo for elektriske biler og kjøretøy som går på alternative drivstoff.
Årsaken er at batterier og ny teknologi gjør bilene tyngre, og mange moderne elbiler allerede overskrider dagens grense.
Endringen betyr at flere elbilister og bobilførere kan kjøre lovlig uten å måtte ta førerkort for lastebil.
Unge får slippe til tidligere
En av de mest omtalte endringene er at ungdom nå kan ta førerkort fra fylte 17 år. De får lov til å kjøre dersom de ledsages av en erfaren sjåfør, og kan kjøre alene når de fyller 18.
Ordningen skal gi unge mer erfaring bak rattet og samtidig bidra til å møte mangelen på yrkessjåfører i Europa.
Strengere krav for nye sjåfører
For nye førere innføres en toårig prøvetid etter bestått oppkjøring. I denne perioden gjelder nulltoleranse for alkohol, og fartsbrudd vil få strengere konsekvenser.
Hensikten er å redusere antall ulykker blant unge bilførere, som i dag utgjør en liten andel av trafikken, men står bak en uforholdsmessig stor del av dødsulykkene.
Når reglene trer i kraft
EU forventes å ferdigstille direktivet i løpet av oktober. De første endringene – blant annet det digitale førerkortet og den nye vektgrensen – kan bli innført allerede i 2027.
Norske myndigheter ventes å følge hoveddelen av reglene, mens de mer kontroversielle forslagene vil bli vurdert nærmere før eventuelt vedtak.