Følg oss her

Nyheter

Black Friday-fellen: De fleste nordmenn kan bli lurt uten å vite det

Én av tre tror de må betale for varer de aldri bestilte

Publisert

d.

En ny EU-undersøkelse viser at nordmenn har overraskende dårlig kjennskap til egne forbrukerrettigheter. Bare én av tre vet at man ikke skal betale for varer man ikke har bestilt, selv om de blir levert sammen med en faktura. SIFO-forsker Andreea Ioana Alecu ved OsloMet advarer om at manglende kunnskap gjør forbrukere ekstra sårbare i førjulstiden.

Flere opplever problemer, færre klager

Andelen nordmenn som får problemer med varer og tjenester har økt betydelig det siste tiåret. Likevel lar nesten fire av ti være å klage, ofte fordi de ikke vet hvordan de skal gå frem eller er usikre på hvilke rettigheter de har. Det kompliserte klagesystemet og lange behandlingstider gjør også at mange gir opp før de har begynt.

Klageprosessen tar for lang tid

Forbrukerklageutvalget bruker i snitt 11 til 13 måneder på en sak, og gebyrer og beløpsgrenser kan gjøre prosessen enda mer krevende. Ifølge Alecu er det nettopp denne kombinasjonen av kompleksitet og ventetid som gjør at mange aldri tar saken videre.

Økt kjøpepress og mer villedende markedsføring

Selv om noen typer urimelige praksiser har blitt mindre vanlige siden 2022, er flere problematiske metoder fortsatt utbredt. Nesten fire av ti nordmenn har opplevd tidsbegrensede tilbud som ikke stemmer, og én av tre sliter med å avslutte nettbaserte abonnementer. Presset øker i førjulshandelen, hvor hastverk og gode tilbud gjør mange mindre kritiske.

Tilliten til forbrukerorganisasjoner synker

Mens norsk økonomi har styrket seg siden 2022, har tilliten til forbrukerorganisasjoner falt kraftig. Bare 56 prosent sier at de har tillit til disse aktørene, sammenlignet med 73 prosent i 2014. Samtidig har tilliten til myndighetenes evne til å beskytte forbrukerrettigheter holdt seg stabilt høy.

Kompliserte regler gjør forbrukerne mer utsatt

Ifølge forskerne peker utviklingen mot at forbrukernes kunnskap spiller en større rolle enn økonomien. Når systemene for klage og rettigheter er kompliserte, er det lettere å la seg presse, miste penger eller gå glipp av viktige rettigheter. Alecu mener derfor at det er viktigere enn noen gang å være informert før Black Friday-handelen tar av.

Stolt eier av Game Boy, Nokia Blackberry og VHS-spiller. Følger utviklingen og gjør mitt beste for å dele interessante teknolginyheter med dere lesere!

Annonse