Nyheter
1 av 3 nordmenn har blitt svindlet – Er det farlig å ta telefonen?
Å svare på et ukjent nummer gjør deg ikke til offer. Det er først når du deler informasjon at det kan bli dyrt, minner sikkerhetseksperter om.

Flere nordmenn unngår å ta telefonen hvis de ikke kjenner nummeret. Men ifølge sikkerhetsspesialist Torgeir Pettersen i Frende Forsikring, er det ikke det å svare som utgjør faren – det er hva du velger å gjøre etterpå.
"Når noen ringer og utgir seg for å være en du stoler på, enten det er banken, politiet eller til og med barnet ditt, handler det om spoofing. Det øker sjansen for at du lytter – og kanskje handler", sier Pettersen.
Les også: Din gamle Nokia kan være verdt tusenlapper: Denne modellen ble solgt for nesten 10.500 kroner
Svindel rammer de unge oftest
I en fersk undersøkelse gjort av Norstat for Frende, svarer nesten 1 av 3 at de har blitt svindlet digitalt – enten via falske nettbutikker, telefon eller SMS. Det er de under 30 år som oftest lar seg lure.
Tallene støttes av NorSIS, som anslår at over 1,2 millioner nordmenn har blitt utsatt for svindel på nett.
"De fleste tenker ikke at noen prøver å lure dem i hverdagen. Derfor handler det ikke om frykt, men om å vite hva du skal se etter", sier Pettersen.
Når bør varsellampene blinke?
Tina Jerstad i Mehrwerk, som daglig jobber med ofre for ID-tyveri, sier det rett ut:
Det er ikke farlig å ta telefonen. Svindelen skjer først når du blir bedt om å logge inn med BankID, sende penger eller gi fra deg informasjon.
Med dagens teknologi kan også stemmen i andre enden høres ut som noen du kjenner. Derfor anbefales én enkel test: Legg på og ring tilbake selv.
"Da får du raskt avklart om det faktisk var dem du trodde", sier Pettersen.
«Jeg trodde aldri jeg kunne bli lurt»
Mange som utsettes for svindel sier det samme: “Jeg var sikker på at jeg aldri ville gå på noe slikt.”
"Men svindlerne snakker flytende norsk, kjenner ofte detaljer om deg – og vet akkurat hvordan de skal få deg til å reagere", sier Jerstad.
Slik unngår du å bli lurt
Pettersens beste råd er enkle, men effektive:
- Aldri oppgi BankID eller sensitiv informasjon på telefon
- Legg på hvis noen presser deg til å handle raskt
- Kjenn på magefølelsen – og vær skeptisk, selv om stemmen er kjent
- Ring alltid tilbake til offisielt nummer om du er usikker
- Er det familie som ringer og ber om noe rart? Legg på og ring dem opp igjen
Svindel vil trolig aldri forsvinne helt. Men med noen enkle grep, kan du gjøre det langt vanskeligere for svindlerne å lykkes.
Les mer: Google introduserer stor endring i søkemotoren: Sier farvel til klassisk funksjon