Følg oss her

Mobil

Ny merking av mobiler og nettbrett: Nå får du vite hvor robuste de egentlig er

Fra og med 20. juni innføres en ny energimerking for alle nye mobiler og nettbrett i butikkene.

Publisert

d.

Mobiltelefon
Foto: Shutterstock.com

Bak tiltaket står EU, og målet er å hjelpe forbrukere med å ta smartere og mer bærekraftige valg. I butikkene til POWER i hele Norge er de nye etikettene allerede på vei opp.

"Endelig en merkelapp som faktisk sier noe folk lurer på, som hvor lett mobilen er å reparere og om den overlever å falle i gulvet," sier Ine Opseth, nordisk bærekraftssjef i POWER.

Mer enn bare strømforbruk

I motsetning til tidligere merkeordninger handler denne ikke bare om energieffektivitet. Nå får kundene også vite hvor mange fall en mobil tåler, hvor lett den er å reparere, og hvor lenge produsenten lover programvareoppdateringer. På etiketten finner man blant annet:

Les også: Nye EU-regler: Alle skal ha det

  • Energiklasse fra A til G
  • Batterilevetid: 800 ladesykluser med minst 80 prosent kapasitet
  • Hvor mange fall produktet tåler
  • Reparerbarhet og tilgang på reservedeler
  • IP-klassifisering for støv- og vannmotstand
  • Hvor lenge produsenten tilbyr programvareoppdateringer, minst 5 år etter salgsslutt

Dette er en del av EUs Ecodesign-direktiv som skal bidra til å redusere miljøpåvirkningen og motvirke bruk og kast.

"Vi heier på alt som gjør det lettere for folk å velge smart. Nå kan du faktisk se om mobilen tåler mer enn én sommerfest og en flyttelass," sier Opseth, via en pressemelding fra Power.

Flere krav til produsentene

Samtidig med innføringen av de nye etikettene innføres det flere forpliktelser for produsentene. Blant annet må reservedeler være tilgjengelige i opptil 7 år etter at modellen går ut av salg. Operativsystemet må støttes i minst 5 år, og uavhengige reparatører skal ha tilgang til samme verktøy og programvare som produsentens egne verksteder.

"Dette er et viktig steg mot mindre bruk og kast. Jo lenger vi bruker mobilen, jo mindre belastning på miljøet og lommeboka," sier Opseth.

Klar i butikk og god mottakelse

I Power-butikkene i Norge er forberedelsene godt i gang. Flere eldre modeller forsvinner ut av sortimentet, mens nye, mer robuste modeller rulles inn. Kundene har allerede vist stor interesse for den nye merkingen.

"Vi har allerede fått gode tilbakemeldinger på merkingen. Det gjør at kundene kan ta gode valg," sier Opseth.

Fakta om den nye merkeordningen

  • Gjelder alle nye mobiler og nettbrett fra 20. juni 2025
  • Tidligere modeller kan fortsatt selges en overgangsperiode
  • EU anslår at tiltaket vil spare nesten 14 terawattimer i året innen 2030
  • Den største gevinsten er likevel økt levetid og bedre mulighet for reparasjon

Med denne endringen håper EU og norske forhandlere å bidra til smartere forbruk, lavere miljøbelastning og ikke minst bedre informasjon for kundene som vil kjøpe kvalitet som varer.

Les også: Slik forlenger du levetiden til dine elektriske enheter med enkle grep

Annonse