Mobil
Derfor kjøper folk egentlig ny iPhone
Det handler ikke om AI

Hvert år kjøper hundrevis av millioner mennesker nye iPhones, men hva er den egentlige grunnen? En fersk rapport fra analysefirmaet CIRP peker på en overraskende årsak: Det handler sjeldent om nye funksjoner.
Til tross for at Apple bruker enorme ressurser på å promotere forbedret kamera, skjerm og nå også kunstig intelligens, er det langt fra det som driver salget.

Ødelagt eller dårlig – ikke ny og spennende
Ifølge rapporten oppgir 40 prosent av de som kjøper ny iPhone at de gjør det fordi den gamle fungerer dårlig. Det kan være treg ytelse, sprekk i skjermen, svakt batteri – eller bare generell frustrasjon.
I tillegg kommer 27 prosent som bytter telefon fordi den gamle er ødelagt, mistet eller stjålet.
Med andre ord: to av tre kjøper ny telefon fordi de må, ikke fordi de vil.
Bare 13 prosent oppgir at de bytter til ny modell for å få bedre spesifikasjoner, som kamera, skjerm eller ytelse. Og til og med den gruppen inkluderer mange som kommer fra Android og ønsker seg iMessage og AirDrop.
En mobil er ikke et leketøy
Kommentarene fra tech-nettstedet 9to5Mac, som først omtalte rapporten, peker på det samme: De fleste ser på mobilen som et verktøy, ikke et leketøy.
For mange er iPhone en praktisk dings som brukes til å holde kontakt, navigere i hverdagen og få ting gjort – og den blir byttet ut når den ikke lenger fungerer godt nok.
13 prosent er fortsatt mange
Selv om 13 prosent høres lite ut, utgjør det fortsatt titalls millioner kjøpere globalt. Men det sender et tydelig signal til både Apple og resten av tech-bransjen: Folk flest kjøper ny mobil når de må – ikke fordi de lot seg friste av neste generasjons AI.
Les også: Apple deler trist nyhet: Nå er det slutt