Elbiler
Verdens mest verdifulle bilprodusent verdt fem ganger mer enn Ferrari, VW og Mercedes til sammen
Bilindustriens maktbalanse har endret seg

Teslas verdi har skutt i været, og plasserer selskapet langt foran selv de mest prestisjefylte bilmerkene i Europa.
Tradisjonelt har bilindustrien vært dominert av europeiske kjemper som Ferrari, Volkswagen og Mercedes-Benz. Men overgangen til elbiler, strengere handelsregler og økende konkurranse fra Kina har snudd markedet på hodet. Nå er det ett selskap som stikker av med hele verdikronen – og det med god margin.
Tesla rager alene på toppen
Tesla er i dag verdsatt til rundt 868 milliarder pund, eller 1,1 billioner dollar. Til sammenligning er Ferrari verdt cirka 69,7 milliarder pund, Volkswagen 45,1 milliarder, og Mercedes-Benz 44,3 milliarder. Samlet når de tre europeiske gigantene så vidt over 159 milliarder pund – bare én femtedel av Teslas markedsverdi.
Elbilfokus gir resultater
Ifølge US News har Teslas satsing på elektriske drivlinjer, programvareutvikling og ny batteriteknologi vært avgjørende for verdistigningen. Mens andre produsenter sliter med sviktende etterspørsel og tregere salg, har Tesla fortsatt å investere i billigere modeller, selvkjøringsteknologi og nye fabrikker.
Europeerne forsøker å tette gapet
Mercedes-Benz har nylig lansert nye elbilmodeller og planlegger produksjon i USA for å unngå økte tollsatser. Volkswagen samarbeider med det amerikanske startup-selskapet Rivian for å forbedre sin teknologi. Ferrari på sin side har varslet sin første helelektriske bil senere i år, men møter press både fra investorer og konkurrenter.
Motvind og usikkerhet
Samtidig som Tesla leder an, møter hele bransjen utfordringer. Økte tollmurer på kinesiske elbiler har påvirket konkurransen, og stadig flere forbrukere nøler med å bytte til elektrisk. En fersk undersøkelse fra McKinsey viser at 46 prosent av amerikanske elbileiere ikke ville kjøpt elbil igjen, hovedsakelig på grunn av rekkeviddeangst og lav annenhåndsverdi.
Kinesiske merker banker på døren
Konkurrenter som BYD og Xiaomi vokser raskt og truer Teslas markedsdominans. Likevel er det foreløpig ingen som er i nærheten av Teslas verdi – og fremtiden for verdens rikeste bilprodusent ser fortsatt elektrisk ut.