Følg oss her

Elbiler

Triste nyheter for mange Tesla-eiere: Nesten hver fjerde bil er rammet

Det er grunn til bekymring.

Publisert

d.

Det er ikke bare salgstallene som har skapt utfordringer for Tesla den siste tiden.

Flere tilfeller av betydelig slark i rattstammen og bakhjulsopphenget på de populære modellene Model 3 og Model Y har dukket opp.

Problemene er godt kjent både hos FDM (tilsvarer Norges Automobil-Forbund, NAF) sitt rådgivningssenter, der medlemmer henvender seg, og på FDMs teststasjoner i forbindelse med periodisk kontroll og garantitester.

Det opplyser FDM i en pressemelding.

Nesten hver fjerde bil ble underkjent

Tidligere i år kunne FDM fortelle at nesten hver fjerde Tesla Model 3 av årsmodell 2020, som var inne til periodisk kontroll i fjor, ble underkjent blant annet på grunn av alvorlig slark i viktige komponenter.

FDM opplever at det er så mye slark i rattstammemodulen på mange Teslaer at rattet kan beveges både sideveis og opp/ned.

Derfor mener FDM at mange av bilene ikke er tilstrekkelig trafikksikre til å bli godkjent på kontroll.

Det oppleves også slark i foringene på bakhjulsopphenget når bilene løftes på bærearmene – på samme måte som man tester andre biler, og ikke etter Teslas egne metoder.

– Slark i hjuloppheng og styring er noe vi normalt ser på eldre biler som har gått langt. Men her er det snakk om relativt nye biler, og det er altfor tidlig at slike alvorlige problemer oppstår. Siden det gjelder komponenter som er viktige for sikkerheten, underkjenner vi derfor bilene på kontroll, sier Lone Otto, avdelingsleder i FDMs tekniske rådgivning.

Tesla avviser problemet

FDM har over lengre tid vært i dialog med Tesla, som imidlertid ikke vil erkjenne at slarken er et problem.

Etter et møte i mai med FDMs teknikere har Tesla likevel gått med på å utvikle en ny metode for å måle slark i bilene under belastning.

FDM har også hatt jevnlig dialog med den danske veimyndigheten.

Så sent som i begynnelsen av juni holdt FDM et møte med myndigheten, som der understreket at biler med vesentlig slark i ratt eller hjuloppheng ikke kan godkjennes ved periodisk kjøretøykontroll.

Myndigheten presiserte også at Tesla-biler skal kontrolleres etter de samme reglene og metodene som alle andre biler.

– Vi er svært fornøyde med at myndigheten nå så tydelig bekrefter at vår vurdering av slark og kjøretøykontroll er korrekt. Ikke minst fordi vi for tiden opplever at bileierne havner mellom barken og veden når Tesla og kontrollselskapene er uenige og bilene blir underkjent, sier Lone Otto.

– Det er ikke rimelig. Vi mener heller ikke at det skal være opp til Tesla eller andre bilprodusenter selv å vurdere hvordan regelverket skal tolkes når det gjelder hvor mye slark som er akseptabelt på akkurat deres biler. Da blir reglene raskt vilkårlige.

Kan være kjøpsrettslig mangel

Er bilen fortsatt innenfor Teslas garanti på fire år (80 000 km) eller innenfor den toårige reklamasjonsfristen, mener FDM at dette er å anse som en mangel etter kjøpsloven.

FDM anbefaler derfor alle eiere av Tesla Model 3 og Model Y som nærmer seg utløpet av garantien, å få bilen kontrollert hos et uavhengig verksted, slik at eventuelle feil kan utbedres mens garantien fortsatt gjelder.

Annonse