Følg oss her

Elbiler

Snart kan elbilen din gi deg ekstra inntekt - men kun hvis du bor her

Snart kan danskene tjene penger på elbilene sine.

Publisert

d.

Elbil
Foto: Shutterstock

Snart blir det mulig for elbiler i Danmark å selge overskuddsstrøm tilbake til strømnettet, noe som kan gi bileiere en årlig fortjeneste på rundt 4.000 danske kroner (ca 6.200 norske kroner).

Les mer: Tror du fortsatt på disse elbil-mytene: Her er sannheten

Kjøpe billig, selge dyrt

Strømprisene varierer gjennom døgnet, og elbiler vil snart kunne lade når strømmen er billig og selge tilbake når den er dyr.

Ifølge Ilyas Dogru, forbrukerøkonom i FDM, er potensialet stort. Målet er at elbilister i fremtiden ikke skal betale for selve strømmen, men kun avgifter.

Ny teknologi: Vehicle-to-Grid (V2G)

Hittil har elbiler kun kunnet motta strøm, men med V2G-teknologi vil de også kunne sende strøm tilbake til nettet. Dette kan hjelpe med å balansere strømforbruket og gi bileiere en økonomisk gevinst.

Energinet, som overvåker strømforsyningen, bruker årlig milliarder av kroner på å opprettholde balansen i nettet.

Elbilbatterier kan bidra til dette på en både billigere og mer effektiv måte. Ett elbilbatteri kan forsyne en husstand med strøm i opptil fem dager, og med en million elbiler på veiene vil kapasiteten være enorm.

Velprøvd teknologi

I ni år har Frederiksberg Forsyning testet V2G med ti spesialtilpassede elbiler.

Bilene har i snitt vært koblet til nettet 17 timer i døgnet og generert rundt 6.000 danske kroner per bil årlig.

Teknologien fungerer, og ifølge kommunikasjonsansvarlig Kristian Beyer er den både enkel og pålitelig.

Hva må på plass før V2G rulles ut?

Selv om teknologien er klar, gjenstår noen utfordringer før V2G kan bli en realitet. Blant annet må ladestasjoner oppgraderes for å kunne sende strøm tilbake til nettet. I tillegg må avgiftsregler tilpasses, siden strøm til elbiler i dag har lavere avgifter enn husholdningsstrøm i Danmark.

Bilprodusenter må også avklare hvordan V2G påvirker batterigarantien. Selv om slitasjen på batteriet er begrenset, må det være tydelig om dette dekkes av garantien.

Forventningen er at V2G kan bli tilgjengelig for danske elbileiere innen 2026.

Mon ikke denne teknologien også kommer til Norge en dag?

Les også: Feil folk gjør når de lader elbilen

Annonse