Elbiler
Slik blir EUs nye elbilkrav en dyr affære
Bak klimavennlige mål skjuler det seg krav som kan svi for norske bileiere.
EU innfører nye regler for elbiler som er ment å styrke klimaet og forbrukerrettigheter. Men for bilkjøpere og eiere kan det få dyre konsekvenser. Flere krav til batterier, programvare og dokumentasjon gjør at biler blir dyrere i innkjøp og vanskeligere å selge brukt.
Her er 10 måter de nye reglene kan koste deg dyrt på.
Batteripass blir obligatorisk

EU krever sporbarhet på batteriets levetid og opprinnelse. Det kan komplisere bruktimport og heve kostnadene.
Felles ladestandard

Eldre biler uten kompatibel teknologi kan miste tilgangen til nye ladestasjoner.
Krav til programvareoppdateringer

Produsentene må sikre at elbiler får sikkerhets- og systemoppdateringer. Biler som ikke oppfyller kravene, mister verdi.
Minstekrav til gjenbruk av materialer

Elbiler må inneholde mer resirkulert materiale. Det kan gi høyere priser og utsette lanseringer.
Strengere kontroll med forsyningskjeden

Bileiere kan merke forsinkelser og høyere priser som følge av krav til etisk produksjon.
Ecodesign-krav til deler

Reservedeler må kunne byttes og repareres etter nye krav. Det øker ofte kostnadene for originale deler.
Overvåkning av batteristatus

Biler skal rapportere batterihelsen under service. Dette kan påvirke videresalgsverdien negativt.
Digitale sikkerhetskrav

Elbiler må ha programvare som beskytter mot hacking. Eldre biler uten disse systemene kan bli ubrukelige.
CO2-merking av biler

Biler skal merkes med hvor mye CO2 de har generert i produksjonen. Det kan svekke imaget til enkelte modeller.
Flere tekniske kontroller

Strengere tilsyn og inspektjoner kan øke driftskostnadene og redusere eiers fleksibilitet.