Følg oss her

Elbiler

Sjekk bilen din nå: disse modellene får trøbbel i 2030

2026 er ikke lenger målet – disse bilene kan bli ubrukelige allerede før 2030.

Publisert

d.

Mange biler som fortsatt ruller trygt rundt i dag, vil møte store utfordringer innen 2030. Nye krav til sikkerhet, teknologi og miljø vil gjøre visse modeller utdaterte – eller til og med ulovlige på veiene. Vi har samlet bilene eksperter mener blir et problem i nær fremtid.

Hvis du eier en av dem, bør du følge med.

Renault Zoe – elbil med alvorlige sikkerhetshull

Foto: H.E. Group Ltd / Shutterstock.com

Til tross for at den er elektrisk, fikk Renault Zoe null stjerner i Euro NCAPs test i 2021. Den mangler sidegardiner og moderne førerassistenter – og vil sannsynligvis ikke leve opp til kommende krav for flåte- og forsikringsgodkjenning.

Volkswagen Polo (2014–2017) – teknologisk utdatert

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Flere versjoner mangler både automatisk nødbrems og filassistent. I tillegg har VW avsluttet støtte for enkelte enheter. Når biler må snakke med omgivelsene i fremtiden, vil dette være en svakhet.

Opel Corsa D – fortsatt vanlig, men akterutseilt

Foto: Arnaoutis Christos / Shutterstock.com

Produsert mellom 2006–2014 og fortsatt i trafikken. Både sikkerhetsnivå og utslipp er utdatert. Den vil sannsynligvis ikke passere verken EU-kontroller eller miljøsoner i 2030.

Toyota Aygo (før 2018) – liten bil, store mangler

Foto: Toyota

Tidlige Aygo-modeller scorer lavt på frontkollisjon og mangler moderne assistentsystemer. NOx-utslipp og partikkelutslipp kan føre til kjøreforbud i byer.

Ford Fiesta (2010–2017) – mangler viktig teknologi

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Denne populære modellen mangler funksjoner som trøtthetsvarsling, adaptiv cruise og blindsonevarsler. I fremtiden vil dette være krav for forsikring og leasing.

Nissan Qashqai (før 2014) – svak struktur, svake tester

Foto: Everyonephoto Studio / Shutterstock.com

Første generasjon klarte seg dårlig i nyere kollisjonstester. Samtidig mangler den automatisk fartstilpasning og annen teknologi som EU vurderer å gjøre obligatorisk.

Peugeot 108 – liten bil, lav beskyttelse

Foto: Art Konovalov / Shutterstock.com

Deler plattform med Citroën C1 og Toyota Aygo. Samme utfordringer: lav sikkerhet og begrenset teknologi. Lite egnet til bildeling og moderne trafikkmiljø.

Hyundai i20 (2012–2016) – mangler grunnleggende sikkerhet

Foto: Hyundai

Flere utgaver har verken nødbrems, ESP eller nødoppringning. Fremtidens biler må ha dette som standard – i mange land blir det et krav.

Fiat Punto – 0 stjerner og total mangel på oppdatering

Foto: S.Candide / Shutterstock.com

Ble den første bilen som fikk null stjerner i en oppdatert NCAP-test. Den har vært uendret i over et tiår – og mangler alt fra airbager til moderne teknologi.

Skoda Citigo – enkel, men ikke fremtidssikker

Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

Citigo er billig og praktisk, men mangler alt fra førerstøtte til digital tilkobling. Når bilene må være smart-integrerte, vil den ikke kunne følge med.

Annonse