Elbiler
Sjekk bilen din nå: disse modellene får trøbbel i 2030
2026 er ikke lenger målet – disse bilene kan bli ubrukelige allerede før 2030.

Mange biler som fortsatt ruller trygt rundt i dag, vil møte store utfordringer innen 2030. Nye krav til sikkerhet, teknologi og miljø vil gjøre visse modeller utdaterte – eller til og med ulovlige på veiene. Vi har samlet bilene eksperter mener blir et problem i nær fremtid.
Hvis du eier en av dem, bør du følge med.
Renault Zoe – elbil med alvorlige sikkerhetshull

Til tross for at den er elektrisk, fikk Renault Zoe null stjerner i Euro NCAPs test i 2021. Den mangler sidegardiner og moderne førerassistenter – og vil sannsynligvis ikke leve opp til kommende krav for flåte- og forsikringsgodkjenning.
Volkswagen Polo (2014–2017) – teknologisk utdatert

Flere versjoner mangler både automatisk nødbrems og filassistent. I tillegg har VW avsluttet støtte for enkelte enheter. Når biler må snakke med omgivelsene i fremtiden, vil dette være en svakhet.
Opel Corsa D – fortsatt vanlig, men akterutseilt

Produsert mellom 2006–2014 og fortsatt i trafikken. Både sikkerhetsnivå og utslipp er utdatert. Den vil sannsynligvis ikke passere verken EU-kontroller eller miljøsoner i 2030.
Toyota Aygo (før 2018) – liten bil, store mangler

Tidlige Aygo-modeller scorer lavt på frontkollisjon og mangler moderne assistentsystemer. NOx-utslipp og partikkelutslipp kan føre til kjøreforbud i byer.
Ford Fiesta (2010–2017) – mangler viktig teknologi

Denne populære modellen mangler funksjoner som trøtthetsvarsling, adaptiv cruise og blindsonevarsler. I fremtiden vil dette være krav for forsikring og leasing.
Nissan Qashqai (før 2014) – svak struktur, svake tester

Første generasjon klarte seg dårlig i nyere kollisjonstester. Samtidig mangler den automatisk fartstilpasning og annen teknologi som EU vurderer å gjøre obligatorisk.
Peugeot 108 – liten bil, lav beskyttelse

Deler plattform med Citroën C1 og Toyota Aygo. Samme utfordringer: lav sikkerhet og begrenset teknologi. Lite egnet til bildeling og moderne trafikkmiljø.
Hyundai i20 (2012–2016) – mangler grunnleggende sikkerhet

Flere utgaver har verken nødbrems, ESP eller nødoppringning. Fremtidens biler må ha dette som standard – i mange land blir det et krav.
Fiat Punto – 0 stjerner og total mangel på oppdatering

Ble den første bilen som fikk null stjerner i en oppdatert NCAP-test. Den har vært uendret i over et tiår – og mangler alt fra airbager til moderne teknologi.
Skoda Citigo – enkel, men ikke fremtidssikker

Citigo er billig og praktisk, men mangler alt fra førerstøtte til digital tilkobling. Når bilene må være smart-integrerte, vil den ikke kunne følge med.