Følg oss her

Elbiler

Sannheten om elbilbatterier: Det du ikke får vite i reklamen

Publisert

d.

1. Den grønne drømmen med et mørkt avtrykk

Shutterstock.com

Elbilen ble symbolet på en bærekraftig fremtid – men virkeligheten bak batteriet er langt fra ren. Produksjon, gruvedrift og energiforbruk gjør elbilbatterier til en av de mest komplekse delene av klimaregnskapet. Forbrukeren ser bare den stille ladingen i garasjen – ikke de tusenvis av kilometer med utvinning, transport og prosessering som ligger bak.

2. Råstoffenes virkelige pris

shutterstock.com

Et gjennomsnittlig elbilbatteri krever opptil 60 kilo litium, nikkel og kobolt – metaller som hentes ut fra noen av verdens mest ressursutsatte områder. Gruvedriften i Kongo, Chile og Indonesia gir betydelig miljøbelastning og innebærer i mange tilfeller dårlige arbeidsforhold. Det grønne batteriet starter sitt liv i en gråsone.

3. Energien som driver produksjonen

shutterstock.com

Før en elbil kjører sin første kilometer, har batteriet allerede et betydelig CO₂-avtrykk. Produksjonen krever enorme mengder energi – og selv om EU stiller krav om grønn strøm, produseres mange batterier fortsatt i land der kull er hovedkilden. Forskjellen mellom et europeisk og et asiatisk batteri kan utgjøre flere tonn CO₂.

4. Den glemte gjenvinningssyklusen

Shutterstock.com

Gjenvinning av elbilbatterier er fortsatt mer visjon enn virkelighet. Mindre enn 15 prosent av verdens batterier blir i dag fullstendig resirkulert. Resten lagres, brennes eller ender på mellomlagre. EUs nye Battery Regulation skal endre dette – men teknologien og infrastrukturen henger etter, og kostnadene er høye.

5. Asias skjulte dominans

AlexandrinaZ/shutterstock.com

Over 80 prosent av verdens batteriproduksjon skjer i Kina, Japan og Sør-Korea. Det betyr at hele elbilsektoren i praksis er avhengig av asiatiske leverandører. Selv de mest «europeiske» elbilene har celler fra kinesiske giganter som CATL og BYD. Det reiser spørsmål om både forsyningssikkerhet og geopolitisk avhengighet.

6. Grønn energi, svart transport

Miha Creative / Shutterstock.com

Et batteri kan reise over 20 000 kilometer før det når en europeisk bilfabrikk. Metaller hentes i Afrika og Sør-Amerika, raffineres i Asia og fraktes til Europa. Hvert ledd i kjeden har et klimaavtrykk som sjelden nevnes i reklamen – men som i enkelte tilfeller overstiger utslippsbesparelsen ved å kjøre elektrisk de første årene.

7. Den nordiske balansen

shutterstock.com

I Norge, Sverige og Danmark investeres det tungt i batteriproduksjon basert på grønn strøm og lokale ressurser. Prosjekter som Freyr, Northvolt og Everfuel viser at industrien tar ansvar. Men de er fortsatt avhengige av råvarer og teknologi fra Asia – og ingen nordisk produksjon kan foreløpig dekke etterspørselen.

8. Fremtidens løfte – og dilemma

Shutterstock.com

Elbilbatterier blir bedre, renere og mer effektive. Nye teknologier som solid-state og natriumbatterier kan redusere behovet for sjeldne metaller. Men inntil da må den grønne fortellingen sees med åpne øyne: Elbilen er et steg i riktig retning – bare ikke det perfekte steget vi ble lovet.

Hej, jeg hedder Mikkel, jeg er 22 år og arbejder i Tech-afdelingen som skribent og content creator. Jeg går meget op i træning – både løb, styrketræning og alt derimellem. Tidligere har jeg også arbejdet som e-sportstræner, da jeg havde mere fritid.

Annonse