Følg oss her

Elbiler

Renault-eier fikk sjokkregning på armlene

Dansk Renault eier fikk sjokkregning.

Publisert

d.

Foto: Anton Pentegov / Shutterstock.com

Den danske Renault-eieren Morten Jespersen fikk nylig oppleve hvor kostbart det kan være å eie en moderne bil. Etter at midtarmlenet i baksetet på hans Renault Scenic ble ødelagt, mottok han en regning som fikk både ham og mange andre til å sperre opp øynene.

En reservedel til 75 000 kroner

Jespersen kjøpte sin Scenic i 2024 – samme år som modellen ble kåret til årets bil i Europa. Han forventet en regning på noen tusenlapper da braketten i armlenet måtte byttes ut, men ble i stedet møtt med et beløp på nær 49.000 danske kroner, tilsvarende rundt 75.000 norske.

– Jeg ble helt målløs da de sa prisen. Først trodde jeg de hadde regnet feil, men beløpet ble bekreftet flere ganger, fortalte han til Jyllands-Posten.

Les også: Elbilene som stuper i verdi: disse bør du aldri kjøpe brukt

Armlenet i Renault Scenic er spesialdesignet for bilen og inneholder både koppholdere og ladeuttak. Renault mente at skaden skyldtes ytre påvirkning, og dermed ikke ble dekket av garantien. Jespersen ble bedt om å kontakte forsikringsselskapet sitt for å søke erstatning.

Kritikk fra danske bileiere

Saken skapte stor debatt i Danmark. Mange bileiere reagerte på den høye prisen, og biljournalisten Anders Berner, kjent fra sin YouTube-kanal og som forkjemper for bilkjøpere, tok til orde mot Renault. Det skriver elbil24.

Han mente saken viste hvordan bilprodusenter forsøker å tjene penger på deler til biler de i utgangspunktet ikke hadde høy fortjeneste på.

– Dette handler om å skvise mest mulig penger ut av kundene, uttalte han på sin Facebook-side, ifølge Inputmag.

Renault snudde etter kritikken

Etter omfattende omtale i danske medier har Renault Danmark endret standpunkt. Selskapet har nå besluttet at Morten Jespersen ikke skal betale regningen, og lover også å dekke lignende tilfeller fremover.

Dette ble tatt godt imot både av Jespersen og andre Scenic-eiere. Samtidig peker saken på et mer generelt problem i bilbransjen: reservedeler til nye biler kan koste langt mer enn mange forventer, og selv små skader kan føre til svært høye kostnader.

En påminnelse til bilkjøpere

Historien fra Danmark er en påminnelse om at nye biler med avansert utstyr ofte betyr dyre reparasjoner. Mange bileiere blir først klar over det når uhellet er ute, og derfor kan både forsikring og serviceavtaler være avgjørende for å unngå store utgifter senere.

Les også: For første gang på 20 år: Nye førerkortregler trer snart i kraft i Norge

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse