Elbiler
Prisene på brukte elbiler stuper – her er modellene som taper mest i verdi
Noen modeller rammes betydelig hardere enn andre.

Markedet for brukte elbiler er i fritt fall, noe som skaper utfordringer både for bilforhandlere og eiere.
Et økende utvalg av nye elbiler og rask utvikling på nybilmarkedet har ført til kraftige prisfall på brukte elbiler.
Ifølge nye tall fra den svenske plattformen Wayke har gjennomsnittsprisen på brukte elbiler falt med hele 14 prosent det siste året.
– Vi ser at overgangen til elektrisk fortsetter, selv om tempoet er lavere enn det har vært tidligere, sier Martin Fransson, administrerende direktør i Wayke, til Boosted.
Men enkelte modeller har falt mye mer i verdi enn andre.
Noen elbiler taper mellom 40 og 50 prosent av nyprisen etter bare 50.000 kjørte kilometer, og markedet flommer nærmest over av brukte elbiler – faktisk har utvalget blitt nesten firedoblet på bare to år.
I tillegg har Tesla gjentatte ganger satt ned prisene i hele Europa, noe som har presset prisene på andre brukte elbiler tilsvarende ned.
Disse modellene er hardest rammet
Tall fra Wayke gir innsikt i hvordan ulike faktorer, som merke og årsmodell, påvirker verditapet.
En Peugeot e-2008 fra 2022 taper 47,4 prosent av verdien etter 50.000 kilometer, og forventes å ha halvert verdien etter bare 53.940 kilometer.
BMW i3s 120 Ah fra 2021 har et noe lavere verditap på 43,1 prosent ved samme kjørelengde, og verdien halveres etter 61.411 kilometer.
Også Renault Kangoo ZE Express Maxi 33 kWh fra 2019 er blant modellene som raskt mister verdi. Den har et verditap på 42 prosent etter 50.000 kilometer, og verdien er halvert allerede etter 63.580 kilometer.