Følg oss her

Elbiler

Politikk påvirker hvilket bilmerke nordmenn velger

En ny undersøkelse fra Norsk elbilforening viser at stadig flere lar politiske og etiske hensyn styre valget av bilmerke. Tesla peker seg ut som særlig utsatt.

Publisert

d.

Foto: Shutterstock

I den årlige spørreundersøkelsen Elbilisten svarer hele 43 prosent av norske elbilister at de ikke vil kjøpe Tesla av politiske grunner. Dette skjer til tross for at Tesla Model Y fremdeles er Norges mest solgte bilmodell.

Ifølge generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening viser funnene at Elon Musks politiske utspill og samfunnsengasjement i økende grad påvirker merkevarens omdømme negativt.

Til tross for at Tesla fremdeles selger mange biler i Norge, viser undersøkelsen tydelig hvordan Elon Musks politiske arbeid påvirker Tesla negativt, sier Bu i pressemeldingen.

Kinesiske biler også rammet

Det er ikke bare Tesla som oppleves som politisk problematisk. Undersøkelsen viser at 23 prosent av respondentene aktivt unngår kinesiske bilmerker eller biler produsert i Kina. Åtte prosent oppgir at de generelt unngår biler fra USA.

Bu mener årsakene kan være både politiske og teknologiske.

Noen tar nok avstand fra regimet, mens andre føler kanskje på usikkerhet knyttet til teknologi og mulig overvåkning, sier hun.

Forbrukerne bryr seg om etikk og miljø

Hele 64 prosent av elbilistene svarer at de er opptatt av at bilene er produsert på en etisk og miljømessig forsvarlig måte, og 72 prosent forventer at norske myndigheter stiller krav til miljø og arbeidsforhold ved produksjon av biler som selges i Norge.

Bu mener dette gir tydelige signaler til bilbransjen:

Årets undersøkelse er en tydelig beskjed om at det er mer enn kvaliteter ved bilen som påvirker kjøpet. Bilprodusenter og importører bør være bevisste på hvor viktig omdømme er for forbrukerne.

Annonse