Elbiler
Nye Mercedes-Benz flerbruksbiler gjennomgår vintertesting i Sverige
Biler med 4MATIC firehjulstrekk og bakakselstyring har vist gode resultater gjennom testsyklusene.

Mercedes-Benz Vans er i sluttfasen av vintertestingen av sine nye flerbruksbiler, med fokus på kjøredynamikk, termisk styring og interiørkomfort.
Fra 2026 vil de nye helelektriske modellene lanseres med Van Electric Architecture.
Les mer: Mercedes med nytt hemmelig våpen: Forbedrer batteriene betydelig
Omfattende testing
Alle fremtidige nyttekjøretøy fra Mercedes-Benz vil være basert på en modulær og fleksibel arkitektur. Fra 2026 vil de helelektriske modellene lanseres med Van Electric Architecture (VAN.EA), mens Van Combustion Architecture (VAN.CA) vil levere moderne nyttekjøretøy med forbrenningsmotorer. Arkitekturen skaper en tydelig forskjell mellom luksuriøse private biler og premium kommersielle kjøretøy.
Vintertestingen i Arjeplog, Sverige, sikrer at bilene kan håndtere ekstreme klimaforhold. Testkjøringene nær polarsirkelen er en del av en omfattende testplan, som dekker ulike klimasoner og testruter. Særlig vektlegges sikkerhetssystemene som ESP®, kjøredynamikk, samt ventilasjon og oppvarming av interiøret.
4MATIC firehjulstrekk og bakakselstyring
En viktig del av kaldtværstestingen er å analysere kjøretøyets oppførsel på glatte veier. Snø og is reduserer veigrepet betraktelig, noe som påvirker akselerasjon, bremsing og styring.
Innovative fjæringssystemer gir en stabil kjøreopplevelse, mens bakakselstyringen forbedrer kjøreegenskapene og reduserer snusirkelen. Den nye elektriske arkitekturen gir også mulighet for modeller med 4MATIC firehjulstrekk, noe som utvider bruksområdet og sikrer at bilene takler krevende forhold. Alle kjøretøy vil være utstyrt med den nyeste versjonen av Mercedes-Benz Operating System (MB.OS), et 800-volts DC-ladesystem og en 22-kW AC-lader.
Et annet viktig fokus er termisk styring og interiørkomfort. Bilene utsettes for lave temperaturer i spesielle kjølekamre før testkjøringer for å sikre optimal ytelse. Ladeprosessen testes og optimaliseres grundig.
Foreløpige testresultater viser at bilene presterer godt under krevende forhold på snø og is, og består testsyklusene uten problemer.
Les mer: Mercedes-Benz går fullstendig amok: Lanserer 17 nye elbiler