Følg oss her

Elbiler

Ny batteriteknologi kan gi elbiler 1600 km rekkevidde

Semi solid state-batteri fra 24M lover gjennombrudd i rekkevidde, sikkerhet og levetid

Publisert

d.

Foto: Sergii Chernov / Shtutterstock.com

Et nytt batteri utviklet av den amerikanske oppstartsbedriften 24M, med røtter fra Massachusetts Institute of Technology (MIT), kan markere et teknologisk gjennombrudd for elbilindustrien. Batteriet er en type semi solid state-batteri, og det skal kunne gi elektriske kjøretøy en rekkevidde på opptil 1600 kilometer per opplading. Det skriver trend.

Høy energitetthet med litium-metall

Det som skiller dette batteriet fra dagens vanlige litium-ion-batterier er bruken av litium-metall og en forenklet elektrolyttstruktur. Batteriet oppnår en energitetthet på 391 Wh/kg, mens den samlede batteripakken har en tetthet på 350 Wh/kg. Dette bidrar til både lang rekkevidde og effektiv plassutnyttelse.

Les også: 9 tidligere mekanikere bekrefter: Slik har Tesla lurt kunder i årevis

Forbedret sikkerhet og redusert risiko for brann

En utfordring ved litium-metall har tidligere vært dendrittvekst, som kan føre til kortslutninger og i verste fall brann. 24M har utviklet en spesialisert separator som hindrer dendritter i å dannes. I tillegg overvåkes cellene kontinuerlig, og systemet kan automatisk koble ut celler ved risiko for feil.

Økonomisk og miljøvennlig produksjon

Batteriet er også designet for mer bærekraftig produksjon. Ved å redusere bruken av metaller som kobber og aluminium, samt plast, har produksjonsprosessen blitt enklere og billigere. Ifølge selskapet kan 98 prosent av materialene i batteriet gjenbrukes når batteriet er brukt opp.

Lang levetid og lynrask lading

24M oppgir at batteriet kan ha en levetid på opptil 20 år, og tåle 500 000 kilometer med kjøring. I tillegg skal batteriet kunne lades svært raskt, også i lave temperaturer. Det skal være mulig å lade nok strøm til 320 kilometer kjøring på rundt tre minutter.

Ikke på markedet ennå

Selv om teknologien fortsatt er under utvikling, arbeider 24M med å lisensiere teknologien til både batteri- og bilprodusenter. Masseproduksjon av selskapets spesialutviklede separator – kalt Impervio – er planlagt å starte i løpet av 2025 eller 2026.

Dersom utviklingen fortsetter som forventet, kan vi i løpet av få år se elbiler med 1600 kilometers rekkevidde på veiene – samtidig som batteriene blir tryggere, mer miljøvennlige og økonomisk gunstige å produsere.

Les også: Elbiler får stadig lengre rekkevidde

Annonse