Elbiler
Nå kan elbiler få gir – og det vil endre alt
Patent avslører ny girkasse for elbiler

De fleste elbiler i dag har én ting til felles: de har bare ett gir. Men nå kan det snart endre seg.
Stellantis – konsernet bak blant annet Jeep, Peugeot og Fiat – har nemlig fått godkjent et patent i USA på en ny tretrinns girkasse spesielt utviklet for elektriske kjøretøy. Det melder auto motor und sport.
Les mer: Aldri sett før: Bilgigant med stort gjennombrudd i batteriteknologi
Utviklet for tøffe forhold
Mens enkelte modeller, som Porsche Taycan, har eksperimentert med to gir, er tre gir helt nytt territorium for elbiler. Stellantis' nye girkasse er koblet direkte til elmotorens utgående aksel og kan fordele kraften til forhjul, bakhjul – eller begge. Den er derfor spesielt godt egnet for firehjulsdrevne terrengkjøretøy, som for eksempel Jeep-modeller.
En viktig funksjon er det såkalte krypegiret, som gir økt dreiemoment i lav hastighet. Dette gjør systemet ideelt for bratte stigninger, dype hjulspor eller tunge tilhengere.

Mer effektiv, også på motorveien
Den nye girkassen skal ikke bare hjelpe elbiler i ulendt terreng, men også øke energieffektiviteten. De første to girene holder elmotoren i optimal turtallsone under vanlig kjøring, mens tredje gir gir direkte overføring i høye hastigheter – noe som kan redusere strømforbruket på motorvei.
Midtgiret er tenkt som hovedmodus for daglig bruk, og gir et godt kompromiss mellom kraft og rekkevidde. Hele systemet er ment å fungere automatisk – ingen girspak, ingen manuell inngripen.
Jeep og Ram kan bli først ut
Det er ikke kjent når eller om girkassen faktisk havner i produksjonsbiler, men teknologien peker særlig mot elektriske terrengbiler som Jeep Recon eller fremtidige Ram-modeller. For slike kjøretøy kan det nye systemet gi klare fordeler – både teknisk og markedsmessig.
Ulempen? Den økte kompleksiteten kan bety høyere kostnader og flere komponenter som kan feile. Men dersom løsningen fungerer i praksis, kan den bane vei for en ny generasjon elbiler som ikke bare er stillegående og raske – men også klar for ekte utfordringer i terrenget.
Les også: Gjennombrudd i genforskning: To biologiske fedre kan få barn